Ahad, 17 Mei 2009

PEPERIKSAAN ANAK-ANAK

Peperiksaan penggal pertama persekolahan telah pun bermula semenjak pertengahan minggu lepas. Ada yang bermula pada hari Rabu merujuk kepada sekolah anak-anak saya). Bagi kakaknya di asrama, bermula Khamis lepas. Apa yang penting tentangnya? Ini bergantung kepada para penjaga. Ada yang saya tahu langsung tidak tahu bila peperiksaan bermula mahu pun berakhir. Ada yang sedar-sedar anak beritahu dah mula atau berakhirnya peperiksaan. Yang lebih dahsyat lagi tahu-tahu dapat memo untuk mengambil Buku Laporan Kemajuan anak di sekolah. Untuk ini, biasanya pihak sekolah yang prihatin akan mengedarkan Jadual Peperiksaan seawal seminggu sebelumnya. Selain itu menjadi tanggungjawab para penjaga bertanya kepada anak-anak tentang hari peperiksaan. Sekurang-kurangnya anak-anak sedar yang penjaganya mengambil tahu tentang hari penting tersebut. Selebihnya dapatlah kita mengingatkan mereka untuk mengulangkaji berdasarkan jadual waktu peperiksaan yang diberi pihak sekolah.

Menyebut tentang mengulangkaji, penting juga untuk kita memerhati dan memastikan ia dibuat oleh anak-anak kita. Kita tahu bahawa pelajaran sekolah rendah terutama bagi darjah 1-3 bukanlah sesusah mana. Namun menurut pemerhatian saya kini tidak lagi. Sukatan pelajaran mereka semakin ‘advance’. Jika dilihat pada buku teks juga latihan mereka, memang jauh beza dari zaman sebelumnya. Saya juga kekadang terkeliru dibuatnya. Itu sebabnya guru-guru sekarang mesti berusaha lebih bagi meningkatkan kefahaman tentang sesuatu matapelajaran. Kemudian mereka mesti berusaha mencari jalan terbaik bagi menyampaikan kefahaman mereka menurut kesesuaian murid-murid. Biasanya anak-anak mempunyai daya pemahaman yang berbeza-beza. Ini saya perhatikan dari anak-anak saya yang bertiga. Pemahaman mereka menggambarkan IQ mereka.

Bagi ibubapa jika ingin membantu anak-anak mengajar ‘one-to-one’ adalah cara terbaik. Kita dapat mengesan dimana kelemahan anak-anak ini dan membantu mereka mengatasinya. Mengajarlah mengikut bab demi bab dan latihan mesti dibuat selepas setiap bab dipelajari (sebelum tu kenalah kita mengulangkaji dulu buku mereka – teks atau nota). Ini untuk mengasah dan menguji semula pemahaman selepas pembelajaran. Minat anak dapat dipupuk dan anak akan merasa diperhatikan dan diambilberat oleh ibubapa. Seterusnya mereka tahu mereka disayangi. Tekankan pada anak-anak perihal pentingnya mendapatkan ilmu. Mereka perlu didorong supaya bersungguh-sungguh dalam pelajaran juga peperiksaan. Tempat atau nombor ke-berapa tidak begitu mustahak. Apa yang penting adalah peratus keseluruhan. Peratus terbaik ialah 85 ke atas. Ini menggambarkan secara purata untuk setiap matapelajaran anak tersebut mendapat 85 markah dari 100. Ini biasanya bagi murid-murid yang menduduki kelas pertama dan kedua kerana hampir kesemuanya pandai-pandai belaka.

Prestasi anak-anak ini sememangnya mustahak dijaga semenjak awal persekolahan. Bukan untuk terlalu memaksa atau membebankan. Ini kerana perjalanan mereka dalam pelajaran masih jauh. Cuma lebih kepada mengingatkan dan menggalakkan juga memandu mereka untuk terus berminat dengan ilmu dan pendidikan. Kejayaan seseorang murid dalam pelajarannya bergantung kepada banyak faktor. Guru-guru, ibubapa, rakan-rakan dan persekitaran diantara faktor utama menentukan prestasi seseorang anak dalam pembelajarannya.

Rabu, 6 Mei 2009

REMPIT DAN RAGUT: INSANIAH YANG TERHAKIS



Sedar tidak kini kita telah hampir ke separuh tahun 2009. Serasa bagai baru lagi masuk tahun baru. Kini dalam kepala dah tergambar Ramadhan makin dekat dan Syawal juga. Masa terus berlalu dan kita berterusan selagi direzekikan bagi menikmati kehidupan yang dianugerahkan Allah kepada kita. Apa dan bagaimana kita melalui kehidupan- banyak faktor yang mempengaruhi. Begitu juga baik atau buruk mahu pun senang atau susah. Kita harungi dan percayai bahawa itulah ketentuan dan hikmahnya pasti ada. Asasnya sedari bahawa hidup ini tidak dijadikan dengan sia-sia. Selagi bernafas dan dapat bergerak pasti ada sumbangan yang perlu kita lakukan kerana kejadian Allah terhadap kita adalah yang terbaik antara segala makhluk.

Pagi ini hati saya begitu sedih dan perasaan begitu diruntun. Di awal pagi, mendengar laporan tajuk akhbar tempatan tentang berita kematian seorang ibu yang sedang hamil tiga bulan (anak ke-6) kerana digilis kereta. Puncanya dia diragut dan hilang kawalan lalu dilanggar sebuah kereta. Tragis. Lebih dari itu, kepada siperagut - nafsu telah mengatasi akal. Layakkah masih bergelar insan? Mungkin tepat lagi mereka dikatakan telah ‘insane’. Apa yang tidak tertahan ialah baru semalam berita kematian seorang ibu juga kerana diragut. Mati setelah koma. Mati itu memang pasti. Kita boleh beralasan itu mungkin takdir mereka. Ajal mereka telah sampai. Jangan pula kita lupakan punca kematian mereka melibatkan pelaku lain yang telah hilang harga diri dan pada saya dapat dikategorikan sebagai pembunuh. Jika hudud diamalkan – NYAWA DIBALAS NYAWA. Jangan kata bahawa tidak berniat membunuh. Hakikatnya nyawa telah melayang kerana kerakusan dan kejahatan yang bersarang dalam tubuh badan yang melakukan perbuatan rempit dan ragut juga membunuh itu. 3 dalam 1. Mereka ni memang berpuaka. Ada darah yang dialirkan dan nyawa yang ditelan…….

Membaca Harian Metro hari ini- terlalu banyak kisah rempit dan ragut ini. Tidak terkecuali pula kisah tuding menuding dan mencari-cari punca seterusnya saranan-saranan untuk membendung gejala ini. Sememangnya ini masalah negara. Ia wajib mendapat perhatian lebih serius bermula dari atas dan masyarakat keseluruhan mesti menyokong dan membantu melaksanakan penguatkuasaan dan undang-undang secara menyeluruh.

Saya tertarik dengan artikel di m/s 21 Harian Metro (Kolum - Setempat) ini. ‘Kami papar realiti sosial’. Ini adalah pembelaan seorang pengarah filem, yang dibuat bila sebelumnya ada penyataan polis yang menyifatkan filem berunsur ‘panas’ merupakan puncanya meningkatnya masalah sosial dikalangan remaja terutamanya gejala rempit yang dilaporkan semakin serius. Hairannya kenyataan pihak polis itu juga serupa dengan pendapat saya sebelum keluarnya artikel tersebut.

Mendidik masyarakat melalui medium filem. Didikan yang bagaimana ya? Dalam mendidik sememangnya ada pelbagai cara dan kaedah yang diamalkan. Bergantung kepada sasaran mereka yang hendak dididik. Perempit yang meragut dan seraya membunuh ini bukan kanak-kanak yang baru masuk sekolah. Mereka ini dah lepasi akil baligh. Cuma mereka ini membutakan hati dan perasaan mereka. Bermula dengan keinginan berseronok dan melepas bosan untuk menghabiskan masa. Didokong oleh perasaan ingin menjadi jaguh jalanan dan meraih perhatian seterusnya mencari jalan mudah mendapat ringgit Malaysia- lantas nyawa orang lain adalah harganya. Pendapat anda dapatkah manusia sebegini berubah hanya kerana mereka telah disindir melalui filem? Akan terdidikkah mereka untuk menyedari kesalahan dan kekejaman tindakan mereka hanya kerana menonton filem-filem yang telah memaparkan kisah mereka dilayar perak? Pada saya golongan yang sebegini (ramainya yang kurang pendidikan, perhatian keluarga dan hampir kesemuanya tiada penekanan didikan agama) merasa tersuntik lebih bangga dengan paparan kisah mereka dilayar perak. Mendapat ‘pemangkin’ mereka lebih giat lagi merempit, meragut dan mungkin mencederakan dan membunuh. Cara mendidik yang dicanang melalui filem itu pada saya kurang tepat. Filem itu mungkin patut bermula dengan adengan penangkapan mereka yang merempit (dan gadis yang membonceng perempit) dan tekankan bagaimana mereka dipulihkan dan diinsafkan. Terasnya didik mereka dengan agama. Akhlak mereka perlu diperbetulkan. Hanya agama yang ada penawar untuk akhlak yang tak terkawal ini. Nyatakan kenapa dan bagaimana mereka perlu dan mesti berubah. Bukan hanya menekankan aksi-aksi panas dan secubit pengajaran yang mungkin gagal dikesan atau tidak dipedulikan oleh mereka yang menonton.

Berkarya bukan sahaja memikirkan keuntungan. Penting juga untuk memertabatkan kembali masyarakat supaya manusia dapat diangkat fitrahnya sebagai makhluk yang mulia (saya pelajari dari buku Panduan Penulisan Kreatif: Karya Nan Indah Untuk Semua oleh Faisal Tehrani terbitan Ameen). Buku ini mahupun menumpu kepada penulisan cerpen dan novel namun sesuai untuk penggiat sastera secara umum. Untuk mengarah mesti ada skrip dan untuk skrip perlu pada penulisan. Jadi wajar dibaca kerana ia juga menekankan tanggungjawab dan batasan yang tidak boleh diabaikan dalam berkarya sebagai seorang muslim. Filem kita adalah jiwa kita. Jika terlalu menumpu dengan terperinci kepada aksi-aksi panas dikhuatiri jiwa masyarakat kita berkembang sebegitu rupa. Marilah fakir-fikirkan……………………….