Sabtu, 11 Jun 2011

PERIBADI, MASA UNTUK BASAH...!

Assalamualaikum!...Selamat Datang...Aluannya. It's splashing time. Masa untuk basah.
Ini sememangnya entri diri dan keluarga. Peribadi. Lusa cuti sekolah bakal berakhir. Setelah hampir dua minggu menahan gelora hati. Akhirnya penantian anak-anak tamat hari ini. Menunggu untuk sedikit keriangan dan kegembiraan selagi dalam cuti sekolah. Cuti sekolah yang sebelumnya hanya ke rumah saudara mara dan di rumah nonton itu dan ini. Selain aksi-aksi normal yang mak perlu lihat dan dengar sehari-hari. Riuh rendah. Bukan mereka ,jika tak gitu. Hari yang di tunggu-tunggu sudah tiba. Emak simpati. Bimbang ada yang kempunan. Sebelumnya juga abah sibuk dengan kerja. Biasalah buat laporan untuk akaun, itu dan ini. Hujung minggu pun langgar saja. Kerja seminggu, hanya rehat sehari. Walau sepatutnya rehat dua hari. Hari ni, Mak belanja.... Mak ada duit ke? Itu soalan biasa jika mak sebut nak belanja. Lambat juga....Mak jawab, "Kalau tak ada...Mak diam-diam saja".  Ini mak dapat diskaun lagi di pintu masuk. Jimat sebanyak RM29 atas semua. Ok juga kan? Tempat ni tak jauh mana. Taman Air Desa. Itu namanya.

Syukur, sudah dapat bangku duduk. Anas kelihatan 'confius'. Pelik saja nampaknya.
Pusing sungai buatan ini bersama dua dari empat. Mak peluk Anas di depan. Kak Aisyah dibelakang. Abah tolak. Mak tak nak basah tudung. Tak bawa 'spare' pun. Lain ada. Anas dah mula 'seriau'. Macam nak nangis aje. Larat satu pusing aje. Mak ada rasa tak selesa, mabuk sungai buatan gamaknya.
 

Anas buat muka 'kemek'. Dia 'first time' di Taman Tema Air begini. Sahlah masih jelas 'gerun'. Tak pandai 'enjoy' lagi. Jangan kakak-kakak. Tah ke mana-mana...



Tempat ini macam taman air lainnya. Saya akui ada yang lebih seronok dari ini. Ini biasa-biasa saja. Ok saja untuk mengubat ketagihan 3 musketeers yang kemaruk air. Angah sampai melecet tangan dek benda berselirat kunig hijau versi terbuka tu... Itu dengan abah punya cerita...


Pengunjung ramai juga. Hujung minggu di cuti sekolah. Biasalah. Tempat-tempat berteduh kelihatan penuh. Kami masih bernasib baik dapat 2 bangku duduk. Masih selesa. Berlapik tilam nipisnya, Anas sempat lena melepas penat. Saya sempat membaca sedikit-sedikit.

Muka bangun tidur. Anas hanya dikenakan 'pampers' selepas dibasahkan. Dia tidur dan bangun setelah cukup tenaga.

Mak! 'Ready' nak balik. 'Sayonara!' Taman Air Desa...
Hari ini dah berlalu. Ada yang sudah berubah warna kulitnya. Maklum masa sampai, matahari masih memancar sinarnya. Jadi faham-fahamlah. Anas bukanlah orang yang paling seronok. Dia banyak belajar dari melihat dan mendengar saja. Lihat karenah keliling, dengar bunyi keliling. Kenal orang keliling(masa mak sibuk menyapa dan disapa orang dari bangku kanan dan kiri). Tak mengapa Anas. Lihatlah, jika esok ada yang lain pula. Anas tunggu......!!!

11/6/11

2 ulasan:

  1. ADILLA...ANAS tu ANAK YG PALING BONGSU KAN?
    AYIE PUN NAK PERGI KE KOLAM AIR PANAS SUNGKAI,INSYA ALLAH...DAH LAMA TAK KE SANA. ^_^

    BalasPadam
  2. Ayie...Rasanya begitulah. Maklum le berumur dah.

    BalasPadam