Ahad, 15 April 2012

'UPGRADING' PROGRAM REALITI NYANYIAN...


Mahu, tak mahu tulis?, Nak, tak nak buka mulut?, Mahu, tak mahu berpandangan. Apa ini sudah TERGELINCIR LANDASAN?. Apa ini sudah TERKELUAR TEMA? Fikir kejap. Menjawab. “Sememang ini bukan TEMA JIWA, namun ini adalah antara HIDANGAN KEHIDUPAN untuk yang bernama manusia.” MUZIK, dikatakan sesuatu yang UNIVERSAL dan melangkaui sempadan masa. Adakah benar begitu? Mungkin…. Apa benar kita tidak boleh hidup tanpa MUZIK dalam kehidupan kita selaku manusia yang senantiasa memerlukan pelarian jiwa lemah kepada sesuatu yang kelihatan menenangkan daripada sesuatu yang dikatakan melelahkan seperti kepenatan dan keletihan dengan rutin seharian? Terpulang…….Terserah…….Lihat pada keadaan…….Tengok suasana…….Tengok tempat….Hakikat yang kelihatan adalah ‘muzik sudah lali kepada manusia.’ Namun manusia tidak pernah puas dengan muzik dan sentiasa mahu lebih darinya. Lebih dari itu ia adalah antara platform yang dipilih sebagai hiburan bagi sebahagian besar golongan. Lebih lagi dari itu muzik menjadi punca kelangsungan kehidupan sebahagian besar mereka yang memilih terlibat dengannya secara lebih serius. Di mana ada permintaan pasti wujud penawaran. Jelas muzik mudah dikomersialkan. Dunia hiburan juga sangat komersial. Kedua-duanya dilihat mampu memberi populariti dan glamor sekaligus pengaruh untuk yang terlibat secara langsung mahupun tidak langsung. Benarkah itu yang diburu??? Sudahnya populariti dan glamor serta pengaruh juga ‘diperdagangkan’. Proses yang tiada henti. Rantaian yang bersambung-sambung. Bukan lagi suara dan kemampuan persembahan. Bolehkah jadi begitu? 

Berbicara perihal dunia hiburan dan memfokus pada dunia nyanyian, terbaru saya mengaitkan dengan PROGRAM REALITI terbaru di pasaran untuk para peminat. Selesa menilai sebagai seorang yang polos. Jadi ini hanya sekadar penilaian dan pandangan. Saya tidak serius disini. Jadi ‘take it easy’ atas apa sahaja yang saya katakan. ‘Really! It’s nothing serious’. Kelihatan corak program bercorak ala realiti terkini ada perubahan. Jika sebelum ini hampir kesemua mencari bakat-bakat baru disaring, dipilih, dipertandingkan dan dimartabatkan sebagai pemenang. Terkini berlaku anjakan. Proses yang sama namun ianya antara bakat-bakat yang sedia ada dalam industry hiburan. Berlaku percampuran artis lama dan baru. Perempuan dan lelaki. Warganegara luar dan Malaysia. Itulah KEGILAAN@MANIA yang mendapat perhatian terkini para peminat program nyanyian. Memang ada menonton 2 konsertnya, namun tidak dari dari A-Z. Sekerat-sekerat atau separuh-separuh. Itu tak menghalang dari menilainya. Ada yang menarik pemikiran saya, melihat Jaclyn Victor di dalam program tersebut. Melihat beliau mempertaruhkan apa 'yang telah sedia ada dengannya', saya pula sedikit gusar. Saya melihat setakat dua konsert itu, Jaclyn adalah yang terbaik. Terutama konsert 1. Penyampaian lagu 'Terukir di Bintang' saya lihat segar....Lebih kreatif dan menarik dari Atilia. Walau pilihan lagunya sama. Dari segi suara dan penyampaian ramai tak dapat menafikan ‘kekuatan’ beliau(saya ketepikan soal pemakaian dan gaya). Namun saya melihat beliau bertanding dengan orang-orang yang tidak ‘serumpun’ dengannya. Maksud saya seperti salah kategori. Ini kerana ramai meletakkan Jaclyn antara mereka yang telah berada dalam ‘kelas tersendiri’. Sedangkan penyanyi lain seperti masih belum lagi. 

Selain itu….semasa konsert pertama, saya tidak terkejut Chak tersingkir. Jujurnya melihat tiada kekuatan pada Chak selain dari sedikit tarian. Jelas dari segi suara memang tertinggal. Tidak mampu pertahankan suara untuk beriring dengan tarian(seperti Tracy). Jadi saya amat tidak terkejut bila Chak tersingkir walau dicanangkan mendapat antara undi tertinggi sebelum keputusan dibaca. Itu gimik dan 'trick' pancing undi. Saya telah menduga. Awi Rafael yang dikatakan antara undi terendah bertahan. Apa tidaknya dia ada kelebihan sedikit lebih dari Chak. Suara lebih ‘advance’ sikit dan boleh tahan. Namun tersingkir pada konsert 2. Harap ia tiada kena mengena dengan KEWARGANEGARAANNYA. Maklum satu kontroversi pun masih belum habis surut perihal seperti itu. Kalau dasar mengelak begitu. Simpati pada Awi Rafael. Pertandingan ini berdasar undian bukan? Harapnya benar. Walau ada kalanya saya memikir siapa tahu apa 'kehendak dan kriteria utama untuk menang'. Pilihan dikatakan berdasar undian. Mudah menutup segala spekulasi begitu. Orang ramai digesa mengundi jika tidak mahu artis kesayangan atau kesukaan mereka kalah. Saya minat dan agak mengagumi suara Jaclyn, namun tidak mengundi. Ingat! Saya tidak seserius itu untuk program tersebut. Namun kualiti pemenang untuk saya ada pada Jaclyn. Jadi seandai beliau konsisten(rasanya dia tiada banyak masalah disitu…)bukankah beliau layak menang? Namun seandai pula undian tidak berpihak pada beliau…..apa beliau bakal menjadi mangsa undian peminat ‘fanatik penyanyi ‘dan bukan ‘kualiti penyanyi’. Itulah risiko Jaclyn. Paling bimbang ialah andai kalah pada penyanyi baru, apa mungkin kelas Jaclyn akan berubah. Membayangkan andai Jaclyn bertanding dengan Ning Baizura, Ziana Zain, Adibah Noor dan Anuar Zain dan seangkatan dengan dia…..itu pasti lebih hebat. Kalah atau menang, dia tetap dalam kelasnya. Andai benar pula Jaclyn Victor meraih RM500000(double check…kot silap), kasihan pada peserta lain kerana sedari awal mereka patut sedar mereka bertanding dengan seorang yang sepertinya bukan tandingan mereka. Mereka darjah rendah melawan yang berdarjah tinggi. Jadi apa motif pertandingan. Jawab saya, memancing undi. Undian peminat adalah aset kepada semua yang terlibat dalam pertandingan tersebut secara langsung. Peminat dapat apa? Jawablah! Kepuasan? Bergantung kalau anda seorang yang JIWANYA BERTEMA MUZIK, mungkin. Pertandingan memang sihat. Namun, dilihat juga suasananya. Itu bayangan dari pemikiran saya. Sekali lagi. “Tiada yang seriusnya di situ”. Sekadar pemerhati, sekadar meneliti sendiri-sendiri…..Sekadar fikir memikiri….

2 ulasan:

  1. awi rafael bukan warganegara malaysia ke adilla?

    suara jackln memang nyaring....

    hafiz AF ada masuk ke pertandingan tu...?

    kalau dia ada tentu lagi sengit pertandingan.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Oh!!! Ayie...saya baru perasankan komen ni. Itulah nak dijadikan cerita. Selepas post entri tu dok tanya pada anak-anak. Awi tu orang mana? Orang kota Singa ke? Mereka kata orang Malaysialah mak.... Yang Singapura Aliff Aziz...Itu buat saya meralatkan diri saya. Nampak sangat mak tak pandai tentang artis. Mak pandai tengok jer....Namun yang pentingnya kalau difahamai saya bukan 'mempromosi' rancangan tersebut...Apa pun say juga tidak boleh menghentam. Saya masih juga menonton bila mahu. Jika difahami betul-betul...ada luahan yang saya sampaikan pada entri tersebut. Bagi yang faham-fahamlah!!!! Bagi yang tidak mungkin menyangka saya 'promote' program tu.

      Padam