Khamis, 9 Jun 2011

ASSALAMUALAIKUM! MEMBACA DAN BERBAHAGIALAH...

Assalamualaikum!, Salam Sejahtera!

Eh! tak pernah-pernah bermula dengan salam penuh di atas. Namun, itu sebenarnya yang paling baik dalam cara menyapa sesama Muslim. Sebelum ini saya tahu menebarkan salam itu amat baik, namun kerap cuai dalam melaksanakannya. Pandang mudah. Pandang remeh. Mungkin juga fikir saya, di alam maya. Adakah mahu dijawab salam itu. Namun sedarlah saya memberi salam itu sunat. Namun menjawabnya itu wajib. Memberi salam juga ada tingkatan markahnya. Lebih lengkap salam, lebih tinggi markahnya. Assalamualikum, Assalamualaikum Warahmatullah. Assalamualaikum Warahmatullah Hiwabarakatuh. Itu tidak sama markahnya. Serba sedikit mengenai salam sebagai pembuka bicara. Menurut ilmu tak seberapa.

Pernah saya katakan diawal membuat blog ini dahulu, bahawa Dr. Aidh Abdullah Al-Qarni merupakan seorang pengarang yang menarik, pada saya. Saya dapati karyanya sememangnya dari hati dan menyentuh hati. Atas dasar itu suka saya membaca dan menghayatinya. Saya tidak membaca karya asal beliau selain ia hanya terjemahan dari penterjemah-penterjemah di Malaysia dan diterbitkan oleh syarikat-syarikat penerbitan di Malaysia juga. Terbaru, berpeluang memiliki naskah 'Assalamualaikum' dan 'Di Hadapan Pintu-Pintu Wahyu' dari MPH. 'Assalamualaikum' diterjemahkah oleh Saudara Arifin Ladari dan diterbitkan oleh Berlian Publications Sdn. Bhd. Saya nyatakan itu secara lengkap kerana di Jumaat penghulu hari ini, mahu saya kongsikan di sini artikel di mukasurat terakhir menyentuh naluri(pada saya) di naskah tersebut seperti di bawah:

BERBAHAGIALAH SEKARANG

BILAKAH anda akan meredai diri anda sedangkan anda tidak menerima apa adanya, anda tamak memiliki sebuah rumah, apabila anda telah memilikinya anda ingin rumah kedua, kemudian ketiga dan seterusnya, kehausan yang tidak pernah terputus, kedahagaan yang tidak pernah puas. Apabila anda tidak berbahagia pada saat ini maka jangan anda menunggu kebahagiaan pada hari esok atau lusa. Ini kerana umur kita kian berkurang, jam-jam berjalan, minit-minit melompat, bintang beredar, maka jangan memikirkan pada harapan yang ghaib sedang anda tidak mengambil faedah daripada apa yang ada di tangan anda, gunakan pemberian Allah di tangan anda, bergembiralah dengan rumah anda yang kecil, kerana anda yang tua, bekas air anda yang bergantung di sisi anda, roti anda yang panas enak, dan saya menjamin anda berbahagia lebih daripada peniaga saham dan hartawan New York.

Kita hidup dalam dugaan-dugaan dan khayalan-khayalan yang terbang di langit padang pasir, kita tidak pernah rasa reda dengan apa yang ada di sisi kita, dan kita juga tidak mengetahui di masa hadapan. Jika anda tidak reda dengan apa yang ada di tangan anda, maka anda tidak akan reda apabila dunia di bawah bimbingan anda kelak...!

 
Membaca ibarat membuka lembaran demi lembaran dalam buku sebuah kehidupan...(gambar ini saya google!)
Setakat ke hari ini, saya akui membaca itu sememangnya membawa faedah besar dalam hidup manusia. Membaca itu bukan sahaja jambatan ilmu malah ia adalah pembawa sinar dalam menuju cahaya dalam kehidupan. Tidak  lain kerana ilmu hasil pembacaan itu 'tidak ternilai' oleh kita. Walau apa sekali tujuan kita membaca, nescaya adalah untuk mendapat maklumat. Maklumat untuk kita gunakan mudah-mudahan ke arah kebaikan diri dan persekitaran. Membaca menenggelamkan kita di lautan pemikiran si pengarang. Oleh itu wajar memilih pengarang yang baik minda dan pembawaannya terhadap isi penyampaiannya. Pembaca akan mudah terbawa-bawa dengan idea pengarang. Jadi masing-masing ada peranan di situ. Begitulah cara dan gayanya tersebar pemikiran dari pembacaan. IQRA'....!

10/6/11


2 ulasan:

  1. YA...SBG ORG ISLAM KITA MEMANG DITUNTUT UTK MEMBACA...IAITU MEMBACA PALING UTAMA ADALAH AL-QURAN YG MERUPAKAN QALAM/KATA2 ALLAH TAALA. TUNAIKAN HAK AL QURAN IAITU MEMBACA & MENGAMALKANNYA...
    JADI KESIMPULANNYA...MEMBACA BUKANLAH SESUATU YG ASING BAGI KITA ORG ISLAM...^_^
    (agak menyimpang sikit tapi masih lagi dlm kategori MEMBACA) ^_^

    BalasPadam
  2. Ayie... Al Quran tu memang kalam, Masterpiece dari Allah, Master of The Universe!

    BalasPadam