Selasa, 12 Jun 2012

SONY DSC-W630 RAKAM KETAKUTAN BERCUTI DI PORT DICKSON

Sesampai di unit menginap, pasti ke balkoni melihat 'view'. Pemandangan tegak menghala ke laut. Ini adalah 'view' dari ke kanan. Kelihatan air masih surut namun langit tetap dengan keindahannya.

Melihat ke kanan, mesti melihat ke kiri juga. Ini 'view' dari sisi kiri. Apa bumbung terlebih buat di situ? Nanti cerita di bawah. Harap sila terus membaca.


Tidak berehat lama. Oleh sebab hanya ada semalam dan sehari di sini, kami telah keluar untuk makan dah lewat sedikit dari tengahari. Sepanjang pergi, makan dan balik dari makan, 'krew-krew' menengah dan rendah dah bersuara. Bimbang terlewat nak ke 'swimming pool'. Maklum dah lebih 4 petang. Tiba saja di unit kami terus bersiap dan bertolak ke 'pool'. Melepasi sambungan sebuah blok 'apartment' lain baru kami tiba di kawasan 'pool'. Kurang lebih dua jam menunggu. Elok 7p.m 'pool' ditutup dan kami balik ke unit. Gambar di atas di ambil waktu hampir maghrib. Itulah arah 'kiblat'. Arah matahari terbenam. Keluar satu lagi keindahan. Ini saya suka.
Tidak terlupa!. Ini dirakam sewaktu saya menunggu 'krew-krew' yang bertiga berendam di 'pool'. Pemandangan ini betul-betul berdepan dengan Corus Paradise Apartment. Memang cantik. 'Lagoon' itu tarikan utama di sini.
Untuk lebih jelas perihal unit yang kami menginap, ini pemandangan dari sebelah belakang. Sebelumnya arah ini menjadi pandangan dari arah kanan unit kami. Ini saya ambil sewaktu berjalan-jalan berhampiran 'lagoon'. Memang cantik kawan berhampiran 'lagoon' ni. Kali pertama menginap sekitar sini. Blok yang paling kanan itu tempat kami. Tingkat 3. Di panggil Lagoona Paradise Apartment. Lebih kuranglah tu. Ia tidaklah seindah Corus Paradise Apartment (bangunan ke kiri warna coklat). Bangunannya agak lama sedikit. Namun dikatakan ia dibawah seliaan yang sama. Kerana itu 'pool'nya masih berkongsi. Cuma atas dasar lama dan baru. Cantik dan kurang cantik. Saya perasan blok kami menginap kurang sedikit diselenggara. Lagi pun unit-unit ini dikatakan milik persendirian dan banyaknya diserahkan pada agen-agen untuk disewakan. Itu beza dengan Corus Paradise Apartment. Mungkin......(ada berbual dengan peniaga makanan tentang ini). Kami menyewa yang ala-kadar. RM230 semalam. Melalui agen Agoda. Ada satu bilik besar dengan satu 'double bed' dan satu 'single bed'. Satu bilik lagi ada dua 'single bed'. Bilik air berkongsi hanya sebuah. Sebelum ini beberapa kali ke Sri Bulan Apartment dan Bayu Beach. Ternyata pengalamannya berbeza-beza.
Ini pandangan dalam ruang unit menginap kami. Dari luaran saya gredkan ia sederhana, begitu juga dalamannya. Apartment biasa sahaja. Pemandangan di balkoni saya gredkan sebagai baik. Maklum sebelum ni tak pernah nampak 'lagoon' ni walau beberapa kali ke Port Dickson. Sebab tak menyewa sekitar sini.

Ini 'view' pagi hari. Waktu subuh hampir tamat. Hampir syuruk. Indah. Tenang. Sesuainya solat sunat Isyrak. Syukur dapat lihat pagi. Ini kerana malam sebelumnya, saya dan 'rombongan' ini telah diuji sedikit dengan ketakutan. Ceritanya, waktu masih dalam maghrib, kedengaran bunyi pelik. Saya tahu ia seakan bunyi angin bertiup. Namun lain sedikit dari yang biasa didengar. Makin lama semakin ngeri bunyinya. Makin berdesing. Sehingga kami mencari-cari apa alatan yang kemungkinan ada kerosakan di dalam unit. Nyata memang bunyi angin. Sedikit seperti bunyi mesin basuh kain sewaktu dikeringkan. Sewaktu meninjau ke luar, kelihatan pokok-pokok di atas jalan meliuk-lintuk seakan mahu patah. Memegang pintu saja hampir terlepas tombolnya. Timbul juga bimbang dalam hati. "Di tepi pantai, hampir dengan laut, menghadap laut. Oh!......ada bayangan kurang menyenangkan".  "Usah ditakutkan anak-anak...." Bersuara Tuan rombongan. Saya ke balkoni dan dapat melihat ombak-ombak kecik dengan bunyi keras agak kerap menghempas diri. Angin bertiup agak kasar menghentam kulit. Berhimpun di dalam. Hanya mampu berdoa untuk keselamatan. Syukur, semua kembali biasa. Tidur kami dalam aman.

Saya jangka ini kesan pukulan angin malam sebelumnya. Diimbas dari gambar hari sebelum tak kelihatan tiang lampu berbaring seperti ini. Cuma ada sebatang tiang yang terlihat condong. 



Kami makan pagi juga di luar. Makanan yang menjadi bekal hanya ringan-ringanan. Jadi untuk yang berat, mencari peniaga makanan berhampiran. Selesai makan awal dan mengulang sesi 'pool' untuk kepuasan maksima 'krew-krew' yang masih ketagih air. Sempat juga ke laut yang terdapat di sebelah belakang dan ke kanan dari 'pool'. Kami meyinggah dan 'mereka' merasakan kulit dengan masinnya air laut. Tinggal kering hanya saya dan anak kecil ini. Dia masih belum mampu memberanikan diri dengan air yang banyak. Di 'pool' juga begitu. Paling berani setakat membasahkan pinggang ke kaki masuk ke dalam 'pool' dalam hanya beberapa minit. Seperti tiada minat di situ.  Apa yang sedang dibuat adalah kesukaan dia. Bermain dengan meneroka apa sahaja yang ada di tempat dia berpijak.
Selesai di laut. Balik semula ke kolam untuk sesi terakhir. Langit yang cerah itu tandanya hampir sangat tengahari. kami bakal 'check out' 12 tengahari. Jadi bilas badan di sini sekali lagi. Untuk setengah jam terakhir di sini.

Ini diambil sebelum bertolak dari kawasan 'lagoon' ini. Deretan pokok kelapa itu kemas dan mengindahkan sekitarnya. Tidak lengkap andai tiada. Begitu Allah melukis pemandangan di sini. Walau manusia yang mengilhamkan untuk menjadikannya sebegitu demi daya penarik. Hakikatnya, Allah yang membenarkannya untuk ia tercipta sebegitu. Akal merekacipta pada manusia itu pemberian Allah dan ia juga yang membezakan antara manusia dengan ciptaan lainnya. Maha Suci Allah, Pencipta sekalian alam......
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan