Selasa, 3 April 2012

Asyik-asyik baca surah Yaasiin.....Tak bosan ker???

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.....

Bila sebut perihal membaca Al-Quran, ada satu yang menarik perhatian saya. Surah Yaasiin. Surah ini diumpamakan seperti 'Hati Al-Quran'. Jika dalam sebatang tubuh kita agak maklum dengan fungsi 'hati'. Bila hati rosak atau tak berfungsi dengan baik....maka macam-macam komplikasi boleh datang. Perut boleh membengkak, mata putih dan tubuh berubah kekuningan dan macam-macam. Rawatan amat penting cepat dan amat perlu dengan tepat. 

Berbalik perihal Surah Yaasiin. Selalu juga didengari komen yang mengatakan....Asal baca Al-Quran....asyik-asyik baca Yaasiin. Itu pulak pilihnya malam Jumaat. Pandangan ini mungkin datang atas sebab ingin mencadangkan bahawa Al-Quran itu wajar dibaca keseluruhannyadan tidak pula terhad malam Jumaat, sama seperti kita membaca buku cerita dan buku lainnya dari muka pertama ke muka akhir untuk mendapat kesannya dan mengaut kebaikannya. Persoalan tidak pandai berbahasa Arab boleh sahaja diperlihatkan terjemahan dan lebih dari itu tafsiran sekaligus. Lebih dari itu jika tidak mampu juga faham....carilah yang alim tentang maksudnya untuk penerangan yang lebih lagi. Jadi ada benarnya komen 'asyik-asik baca Yaasiin' tersebut... dan tidak juga salahnya jika kita gemar dan gemar membaca Yaasin. Tak dinafikan juga ada yang merasa kurang yakin dengan kebolehan membaca Al-Quran mereka lantas tertumpu membaca hanya surah Yaasiin(didengari dengan telinga saya sendiri). Ini boleh sahaja dipertingkatkan dengan kembali belajar dan berguru. Ini sahih kerana terdapat banyak fadhilat terhadap bacaan surah Yaasiin tersebut. Palingnya ia pada saya surah yang memberi 'keringanan'....InsyaAllah...Dalam dunia jika dapat semua orang mahu yang ringan-ringan dan mudah-mudah. Cuma bab poket kita mahu diberat-beratkan....(hakikaaatun...)

Mahu saya tambah disini. Menurut yang saya pernah terbaca dikatakan bahawa surah Yaasiin memberi 'coverage' untuk seharian. Dibaca pada pagi hari, maka InsyaAllah 'coverage' hingga subuh keesokannya. Jadi itu secara paling mudah difikirkan. Namun cukupkah dengan membaca sahaja surah dan tutup buku??? Jika kita membaca untuk mendapat khasiatnya pasti perlu pada doanya. Doa adalah senjata selain ia permohonan ampuh perihal keperluan kita dari yang Maha memenuhi keperluan. Di antara doa surah Yaasiin yang paling bertepatan setakat ini pernah saya jumpa (termaktub dalam buku-buku surah Yaasiin berserta Tahlil dan zikir-zikir di pasaran)....Renung dan hayati maksudnya(sedapat mungkin baca dahulu yang versi Arabnya dengan tajwid, makhraj dan penyebutan yang paling betul sedapatnya sepenuh hati)...InsyaAllah tercapai maksud dengan bacaan kita....

"Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang. Segala pujian bagi Allah Tuhan yang mentadbirkan seluruh alam; iaitu puji-pujian yang menyamai segala nikmat-Nya dan sebanding dengan segala tambahan-Nya. Wahai Tuhan kami, pada-Mu segala pujian sebagaimana yang selayaknya dengan kebesaran zat-Mu dan dengan kebesaran kekuasaan-Mu. Ya Allah, kurniakanlah kesejahteraan dan keselamatan ke atas penghulu kami Nabi Muhammad dan ke atas sekalian keluarga serta sahabat-sahabat Baginda sekalian.

Ya Allah, dengan hak kebenaran Yaasiin dan demi Al-Quran yang penuh segala hikmah dan demi zat yang telah memiliki membawa risalah dan kenabian, pemerintahan dan petunjuk kepada jalan Engkau yang lurus; padanya daripada Engkau melalui Malaikat Jibril yang diturunkan oleh Engkau Yang Maha Mulia dan Maha Penyayang; dan demi setiap huruf (Al-Quran) dan nama-nama-Mu yang telah nyata, wahai zat yang tersembunyi kelembutan-Mu; yang menghilangkan segala dukacita yang menghapuskan kesusahan bagi semua yang berhutang; wahai zat yang menjadikan khazanahnya diantara huruf "kaf dan nun" dan yang mengetahui sesuatu yang telah ada dari sebelum adanya. Dan aku memohon ya Allah, sesungguhnya aku memohon kedudukan yang baik yang engkau redhai dan sesungguhnya jadikanlah kami dalam kumpulan yang berbahagia serta mencukupi dan Engkau permudahkanlah bagi kami semua kehendak kami dan tuntutan kami, dan kurniakanlah kebaikan bagi kami, memohon perlindungan dengan zat-Mu Yang Maha Agung serta Maha Pengurnia, dan kurniakanlah kepada kami kejayaan yang segera. Perkenankanlah ya Allah doa kami dan terimalah oleh-Mu kembalinya kami; masukkanlah kami ke dalam pemeliharaan Engkau dengan rahsia firman-Mu bahawa sesungguhnya apabila Engkau mengkehendaki sesuatu hanya berkata"kun" maka jadilah ia. Maha Suci Engkau yang dengan kekuasaan-Mu menguasai tiap-tiap sesuatu dan kepada-Mu semuanya akan kembali.

Maha Suci zat yang menghilangkan segala kehinaan. Maha Suci zat yang menghilangkan segala kedukaan. Maha Suci zat yang memerintahkan apabila mengkehendaki sesuatu hanya berkata "kun" maka jadilah ia. Wahai zat yang menghilangkan dukacita, wahai zat yang menghilangkan, hilangkanlah! Wahai zat yang menghilangkan, hilangkanlah! Hilangkanlah dari kami segala kesusahan dan dukacita kami; wahai zat yang hidup! Wahai zat yang berdiri dengan sendiri! Wahai zat Yang Maha Agung dan Maha Mulia! Ya Allah, kurniakanlah kesejahteraan dan keselamatan ke atas penghulu kami Nabi Muhammad (s.a.w), dan ke atas keluarga dan sahabat-sahabat Baginda sekalian. Segala pujian tertentu bagi Allah, Tuhan pentadbir seluruh alam."

Mungkin ada yang mengatakan..."Alamak panjangnya....Dahlah baca Yaasiin tu terasa panjang dan lama nak doa lagi sepanjang ini. Namun saya yang kecil dan kerdil ini tetap menyarankan rawatan hati dan diri dengan Hati Al-Quran ini berserta doaNya. Kebaikannya bukan untuk Allah bahkan untuk diri kita bersama namun niatnya perlu semat-mata sahaja kerana Allah.....Tambahan lagi jika melazimi bacaan Yaasiin dan doanya akan memahirkan lidah anda dan kelancaran akan bertambah. Selain itu akan diperasani bahawa masa yang diambil untuk kedua-duanya tidaklah sepanjang mana berbanding kebaikan yang InsyaAllah Allah beri kepada sipembaca.....

Wassalam....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan