Selasa, 17 April 2012

MAHU ZIARAHI GUA HIRA'....


Sejarah turunnya wahyu pertama atas junjungan Rasul tercinta Nabi Muahammad (s.a.w) sememangnya diketahui ramai. Hatta kanak-kanak sekolah juga mampu bercerita kerana telah mempelajarinya dalam pelajaran di sekolah. Gua Hira’ adalah tempat di mana Rasulullah (s.a.w) sering kunjungi dan menyendiri di sana, untuk beriktikaf dan beribadah di dalamnya sehingga wahyu pertama turun kepada Baginda. Itulah surah al-Alaq. Pernah saya bercerita perihal itu sebelum ini. Wahyu Pertama Pembuka Ilmu.

Bila menyebut Gua Hira’, biasanya kita hanya membayangkan hanya guanya. Mungkin untuk mereka yang belum berpeluang ke sana tidak dapat membayangkan suasana sebenar letak kedudukan Gua Hira’. Begitulah saya sebelumnya. Saya hanya mampu menyebut dan kabur dalam menggambarkannya. Di sini saya bawakan antara fakta ringkas yang dipetik dalam sebuah buku yang sempat dibeli di Mekah bertajuk Mekah Al Mukarramah, Sejarah dan Monumen yang disusun oleh Mahmud Muhammad Hamo:

‘Berlokasi di Timur Laut Masjidil Haram, di jalan Thaif (Sail), berjarak dari Masjidil Haram 4km. Tingginya 280m dari sekitarnya, puncaknya menyerupai punuk(saya andaikan  bonggol ) unta, luasnya mencapai 5km persegi dan di puncak Gunung Hira’ terdapat Gua Hira, iaitu rongga di dalam gunung, pintunya menghadap ke utara. Di arah kiblatnya ada celah, darinya dapat dilihat Masjidil Haram. Panjang Gua sekitar 3m dengan lebar antara 1.5 -2m, dan tingginya setinggi tubuh manusia ukuran sedang.’ 
 
Suatu malam sewaktu berada di Mekah, di dewan makan saya yang agak letih dan memaksa diri menjamah makan malam sekitar waktu lebih seditkit 9pm. Mahu diikutkan tak lalu nak mengunyah dan menelan kerana mata dan seluruh badan dalam keadaan amat kepenatan. Hakikatnya, dunia memang tempat berpenat lelah, bukan berehat-rehatan baik dari segi menjaga urusan dunia, begitu juga urusan akhirat. Makan dalam kuantiti sedikit dan membayangkan katil menanti di tingkat lima. Tanpa di duga dalam beramai-ramai di situ, jauh dari tempat saya, seorang rakan jemaah membuka mulut bertanyakan perihal aktiviti yang bakal dibuat. Lantas muttawif yang ada menjawab, bahawa malam itu akan di adakan ziarah Gua Hira(untuk satu kumpulan di hotel lain) pada pukul 10.00pm. Sesiapa yang berminat boleh sertai dengan bayaran SR15. Orang yang bertanya itu datang kepada saya memberitahu perihal tersebut. Saya dengan mata kuyu dan fikiran melayang memandang(tapi macam kabur), mendengar(tapi macam sayup-sayup). Entah mengapa malam itu sungguh mengantuk. Padahal malam-malam lain tidaklah sampai sebegitu. Pernah membasuh pakaian(tak der dobi-dobi, tak reti satu, tak nak hilang masa dua dan jimat SR tiga) walau sehingga pada pukul 1.00am. Selain itu, pada esok hari kami sudah ada program untuk keluar bermiqat untuk melaksana umrah lagi. Jadi pemikiran saya mengatakan bahawa jika 'memanjat' sesuatu pada malam itu, besar mungkin akan keletihan dan akan berada dalam suasana kurang selesa keesokan hari. Itu kata hati saya, bila diajukan perihal pelawaan ke Gua Hira oleh ahli kumpulan saya itu. Seorang Ustazah sekolah Kafa di Perak sana. Lebih tepat Pengetua Kafa. Berkunjung ke Gua Hira' itu bukan suatu paksaan.
 
Satu peringkat saya tiba dalam keadaan sangat serba salah. Saya kemudiannya bertanya sendiri pada muttawif tersebut(masih di situ)  perihal berapa lama masa di ambil untuk mendaki ke destinasi. Dijawab tenang. “Bergantunglah kak pada masing-masing….siapa yang stamina dan ketahanan tinggi, mungkin awal dan yang tidak tu…lambatlah sedikit. Tapi kita tunggu semuanya.” Oh!…Alamak…ketahanan, stamina….dua perkaran yang macam banyak kurangnya pada saya. Serius dan jujurnya tak pernah dibuat daki mendaki ni. Panjat tangga tak berapa nak tinggi pun….biasanya cungap juga. Allah….ini bercakap nak memanjat gunung!!!….gunung!!!….bukan bukit tau! Seumur hidup tak pernah dibuat. Paling tinggi mungkin memanjat tangga Batu Caves. Itu pun masa sekolah menengah dulu(jalan-jalan dengan keluarga-waktu tu ‘famous’ untuk dilawati). Serba salah memuncak. Terlintas pula pada fikiran Gua Hira itu besar sejarahnya pada penurunan wahyu dan berkaitan dengan kalam Allah juga Al-Quran. Al Quran salah satu peninggalan Rasulullah(s.a.w) untuk ummatnya. Ia juga mukjizat Nabi. Dimana dengannya manusia InsyaAllah akan dapat membezakan antara baik dan buruk juga. Lantas ingatan pada Baginda Rasul yang sinonim dengan Gua Hira itu menjadi penyuntik rasa kemahuan untuk ikut serta. Apa mungkin dengan pergi ke sana dapat sedikit merasai sebahagian kecil dari pengalaman Rasulullah(s.a.w)??? Lebih dari itu, terdetik juga pasti sesalan akan datang kemudian seandainya tidak turut serta kerana peluang di depan mata, mungkin disia-siakan. Pengetua Kafa yang mendengar pertanyaan saya pada muttawif menyampuk memberi motivasi. “Hari  tu boleh panjat Jabal……(nanti ada masa cerita), takkan tak boleh kot…kamu muda( hati menjawab…apa ker mudanya masuk 40 dah...kepala lutut pun kekadang meragam juga)…kak lagi hah!” 

Hati jadi tekad. Ikut jerlah. Nampaknya Allah telah menetapkan pada malam itu….sepasang kaki ini akan menjejaki ke Gunung Hira, terus mata akan menyaksikan sendiri Gua Hira. Gua bersejarah untuk wahyu pertama yang turun dari Allah kepada Nabi Muhammad (s.a.w) melalui malaikat Jibrail. Macam tak percaya…."semangat nak turut serta tu sudah datang....walau masih , walau masih letih dan lebihnya teramat mengantuk...."

Tiada ulasan:

Catat Ulasan