Khamis, 6 Januari 2011

AIR MATA IMAM BESAR TAN SRI SHEIKH ISMAIL MUHAMMAD


Entah macam mana hari ini, sambil menyusukan si kecil Anas, saya tergerak menonton siaran langsung sembahyang Jumaat disiarkan melalui TV1. Jika tidak silap khutbahnya bertajuk 'Budaya Ilmu Asas Kecemerlangan Generasi'. Saya menjadi tertarik mendengar sinopsis khutbah dalam wawancara pengacara dengan Imam. Lantas saya habiskan menonton. Maklumlah keadaan saya kini amat perlu kepada apa jua 'remedy' bagi memperbaiki beberapa situasi. Situasi ini merujuk kepada entri saya sebelum ini.

Imam berkhutbah menyentuh tentang bermulanya sesi persekolahan. Beliau menekankan pentingnya memberikan pendidikan dan ilmu yang baik bagi anak-anak. Perihal keutamaan memberi perhatian kepada pelajaran anak-anak. Menyentuh juga tentang berbezanya antara mereka yang berilmu dan tidak berilmu. Kata-kata dan ayat-ayat yang dilafazkan bersama dorongan untuk ibu bapa lebih peka kepada perihal memantau anak-anak sesungguhnya memberi semangat kepada saya yang ternyata kini amat memerlukannya.

Namun apa yang begitu mengharukan saya adalah, sampai di suatu tahap beliau tersedu-sedu sambil suara tersekat-sekat dan menitiskan airmata kerana kesedihan. Ya Allah! Tidak saya sangka, Imam yang memikat saya dengan ketegasan dan kejelasan suaranya tiba-tiba berubah menjadi murah airmata bila sampai kepada meyebut perihal 'anak kecil' juga 'persoalan halal dan haram'. Beliau menjadi syahdu ketika bercerita mengenai sahabat Rasulullah yang telah ditegur oleh Baginda kerana selalu pulang awal dari berjemaah dan meninggalkan sesi berdoa. Sahabat itu menyatakan bahawa beliau terpaksa pulang awal kerana mengejarkan anaknya yang keseorangan di rumah. Sahabat itu baru kematian isterinya. Sahabat bimbang bahawa anaknya akan merayap-rayap dan memakan buah tamar jiran yang gugur berhampiran rumahnya. Alasan sahabat adalah "Sesungguhnya daging yang tumbuh dari sesuatu yang haram tidak akan ke syurga".

Ya Latif. Allah itu Maha Lembut dan dia berhak melembutkan hati sesiapa sahaja atas kehendaknya. Ternyata hari ini bila melihatkan Imam Besar menangis saya sebenarnya menyaksikan sesuatu yang seolah-olah memberi isyarat kepada saya bahawa kelembutan hati itu andai bertepatan dan benar dapat menjadi senjata dalam kehidupan. Saya menjadi lebih pasti bahawa menangis itu dapat menjadi ubat dalam kehidupan. Menangis atas dasar keinsafan dan penuh kesedaran itu sebenarnya mampu berubah menjadi tombak-tombak sakti yang mampu menghancurkan seteru. Seteru itu boleh saja menjadi nafsu dalam diri kita mahu pun musuh dari luar. Kerana itulah selalu dinyatakan 'beristighfar dengan linangan air mata' itu amat baik. Mengenang dosa-dosa dan kesalahan-kesalahan diri dan membimbangi dapatkah kita kepada pengampunan Ilahi?.

Subhanallah. Saya umpama menelan sebiji pil kelegaan hari ini. Berapa lama dapat bertahan, hanya Allah Maha Tahu. Selagi ada kehidupan saya juga terus belajar. Belajar ini sebenarnya proses yang memakan sepanjang hayat. Semoga ada baiknya perkongsian ini. Allahhua'lam.

4.25pm@7/01/2011


Tiada ulasan:

Catat Ulasan