2011 sudah pun singgah hari ke tujuh. Anak-anak yang bersekolah sudah pun memulakan sesi persekolah pada hari ke lima. Tamatlah minggu pertama persekolahan. Ibu bapa yang anak-anak mereka bersekolah, kembali sibuk seperti biasa berbanding sedikit lega sewaktu musim cuti persekolahan tempoh hari. Masing-masing dengan rutin menempuh ruang masa di alam fana' ciptaan Ilahi.
Bagi anak-anak yang telah menerima keputusan peperiksaan, baik UPSR mahu pun PMR pasti merasa nyaman, kiranya keputusan memihak kepada mereka. Ibu bapa sekaligus berkongsi rasa dan kesyukuran atas kejayaan anak-anak. Bagi mereka yang kurang berjaya, ingat sahaja bahawa itu bukan penamat. Perjalanan masih jauh. Rancang dan laksanakan baikpulih pada mana yang perlu. Ibu bapa, terutamanya saya mesti berpegang bahawa, proses pembelajaran (formal) itu boleh sahaja berhenti namun tidak untuk pendidikan.
Ibu bapa yang anak mereka berjaya cemerlang, mungkin tengah sibuk memikir-mikir mahu pun telah mengisi dan menghantar permohonan untuk anak ke asrama. Biasanya permintaan ke asrama melebihi penawaran. Jadi hanya meraka yang benar-benar layak akan diterima masuk. Kelayakan itu pula bergantung kepada keputusan dan pencapaian anak selain dari yang telah ditetapkan oleh pihak bertanggungjawab seperti Kementerian yang bertanggungjawab dan pihak sekolah itu sendiri.
Semua ibu bapa ingin melihat anak-anak mereka mendapat yang terbaik, terutama dari sisi pelajaran. Kita sedar ilmu itulah yang akan memandu pemiliknya mengemudi kehidupan berbanding harta yang hanya menagih penjagaan. Ilmu juga mampu mendatangkan harta. Ilmu itu sendiri harta yang tidak mungkin di curi kerana tersimpan di tempat yang paling selamat, iaitu di dalam dada. Oleh itu jika menginginkan dunia mahu pun isinya mestilah berilmu, jika menginginkan akhirat juga mestilah berilmu. Jika menginginkan kedua-duanya juga pastilah dengan ilmu.
Mungkin ada ibu bapa yang was-was untuk menghantar anak ke asrama sedangkan anak itu sendiri mahu sedemikian. Terdapat juga ibu bapa yang beria-ia mahu anak ke asrama sedangkan anak keras menolak. Maka wujud pertentangan kehendak atau keinginan. Saya minta jangan memandang remeh pada perkara ini. Keputusan yang betul bakal memastikan kejayaan masa depan anak tersebut. Saya bukanlah kaunselor, mahu pun penasihat. Ini cuma perkongsian berdasarkan pengalaman kecil saya. Mudah-mudahan ada baiknya.
Saya kini berada dalam 'dilema rasa'. Ini saya rasakan terhadap anak sulung saya yang kini berada di sebuah sekolah agama berasrama penuh. Masih saya ingat betapa beliau menolak untuk ke asrama. Pada waktu itu saya merasakan penolakan itu tidak wajar kerana ia seolah-olah menidakkan usaha saya dan suami yang mahukan yang terbaik untuknya. Saya pejam sebelah mata dalam memandang sama ada anak itu sudah ada kesediaannya sendiri (rela hati) atau sebaliknya. Niat saya supaya dengan kemasukan ke asrama penuh, anak saya dapat belajar berdikari (di rumah semua bagai pahat dan penukul dan banyaknya emak tolong). Selain dapat bergaul dengan mereka yang baik pelajarannya (akhlak belum tentu, namun Insyaallah), mendapat bimbingan dari guru-guru yang bagus-bagus. Memilih untuknya ke sekolah agama pula dengan niat supaya tidak terus meninggalkan terus pendidikan keagamaan (terutamanya Bahasa Arab) yang diterima semasa di Sekolah Rendah Agama di bawah Jabatan Agama Islam Wilayah selama enam tahun.
Kini anak saya telah pun berada di Tingkatan 3 dan bakal menduduki PMR. Saya menjadi semakin bimbang. Lebih dari itu saya 'kalut'. Kekalutan itu baru-baru ini telah membawa saya sehingga menelefon kepada Guru Besar dan berjumpa dengan Guru Hal Ehwal Pelajar. Bukan kerana anak saya melakukan sebarang kesalahan. Cuma saya berusaha untuk mengurangkan kerisauan dan bertanyakan pandangan dari yang layak. Selain mengambil tahu hal berkaitan sekolah itu sendiri.
Berbalik pada kebimbangan saya. Ianya kerana pada saya prestasi anak saya itu hanya 'sedang-sedang' sahaja dan tidak dalam konsistensi. Pada awalnya menyedari perihal sedemikian, saya memikirkan mungkin anak saya memerlukan masa untuk menyesuaikan diri. Maklumlah pertama kali melalui hidup sendiri. Pasti sukar juga buatnya. Awalnya juga beliau berdepan masalah menyesuaikan diri dengan beberapa orang teman sebilik. Namun semua itu berubah masuk kepada semestar kedua tahun pertama. Beliau semakin selesa dengan persekitaran. Tiada lagi rungutan. Kini beliau teramat suka dan 'sayang' pula dengan 'semuanya'. 'Comfort zone' si anak berlawan dengan kerisauan saya yang memuncak bila memperkatakan perihal akedemik. Beginilah perasaan yang menghantui saya:
Mampukah anak saya setanding dengan prestasi sekolah yang sememangnya baik.? Saya tiada di sampingnya untuk membantu seandainya beliau perlu. Selama ini - tadika ke darjah enam, saya memantaunya dengan rapat sekali. Saya telah menjadi guru tambahan padanya. Mengulangkaji bab demi bab bersama-sama itu suatu yang biasa untuk dia dan saya. Masih saya ingat bagaimana saya tidur pukul 2 pagi menyediakan ringkasan nota Sains untuknya pada pagi UPSR (dia saya kerah tidur awal supaya cukup rehat). Sebelum ini saya pasti telah melakukan yang terbaik untuknya. Sekarang ini, saya menjadi kurang pasti. Apakah saya terperangkap dengan ketegasan sendiri?. Timbul juga rasa bersalah dengan andaian prestasi akedemiknya pasti lebih baik jika masih bersama-sama saya di rumah. Beliau boleh sentiasa bertanya dan saya akan berusaha menjawab andai ada yang kurang faham. Jika saya tidak cukup ilmu, saya akan mencari jalan lain. Saya selalu 'menebalkan' muka ke sekolah demi anak-anak. Semuanya dilakukan demi rasa ingin kebaikan buat anak-anak.
Tahun ini menjadi tahun yang mencabar. Sebelum ini, saya dicop sebagai ibu yang periksa bila anak periksa. Nampaknya begitu jugalah, tiada berubah. Namun saya kini ada tiga orang yang perlu kepada perhatian dan pemantauan bukan lagi satu, seperti along seorang. Kak Ngah di darjah lima, Aisyah di darjah tiga. Saya perlu adil. Anas yang semakin membesar dan juga mahu belajar yang semahunya.
Saya ingin simpulkan di sini, pertamanya untuk diri saya dan mereka yang terbaca ruangan ini, dalam membuat keputusan mengenai anak-anak beberapa perkara perlu di beri perhatian seperti:
1. Niat - bersih dan luhurkan niat kita sebagai ibu bapa. Setiap perkara itu dinilai oleh Allah melalui niat.
2. Kerelaan anak-anak - jangan lupa perihal perasaan anak-anak. Perbincangan dengan anak-anak perlu. Nyatakan tujuan dan kehendak kita sebagai ibu bapa dan jangan pula meremehkan kehendak anak. Jika perlu 'istikharah' - lakukan. Sekiranya perlu 'trial and error' - tawakkal dan pasrah.
3. Pemantauan - apa sahaja keputusan yang dibuat, pemantauan berterusan amat mustahak. Sesibuk mana pun ibu bapa, semasa berada dengan anak mestilah dengan jiwa dan bukan dengan hanya kata-kata.
4. Pembetulan - andaikata hasil belum mencapai hajat, cuba perbaiki kelemahan. Sedaya mungkin bantu anak kerana siapa lagi yang mereka dapat harapkan jika bukan kedua ibu bapa.
5. Penyerahan total pada Allah. Solat itu tiang agama dan doa adalah senjata utama.
Sekian perkongsian hari ini.
Wassalam.
11.40am@7/01/11
Bagi anak-anak yang telah menerima keputusan peperiksaan, baik UPSR mahu pun PMR pasti merasa nyaman, kiranya keputusan memihak kepada mereka. Ibu bapa sekaligus berkongsi rasa dan kesyukuran atas kejayaan anak-anak. Bagi mereka yang kurang berjaya, ingat sahaja bahawa itu bukan penamat. Perjalanan masih jauh. Rancang dan laksanakan baikpulih pada mana yang perlu. Ibu bapa, terutamanya saya mesti berpegang bahawa, proses pembelajaran (formal) itu boleh sahaja berhenti namun tidak untuk pendidikan.
Ibu bapa yang anak mereka berjaya cemerlang, mungkin tengah sibuk memikir-mikir mahu pun telah mengisi dan menghantar permohonan untuk anak ke asrama. Biasanya permintaan ke asrama melebihi penawaran. Jadi hanya meraka yang benar-benar layak akan diterima masuk. Kelayakan itu pula bergantung kepada keputusan dan pencapaian anak selain dari yang telah ditetapkan oleh pihak bertanggungjawab seperti Kementerian yang bertanggungjawab dan pihak sekolah itu sendiri.
Semua ibu bapa ingin melihat anak-anak mereka mendapat yang terbaik, terutama dari sisi pelajaran. Kita sedar ilmu itulah yang akan memandu pemiliknya mengemudi kehidupan berbanding harta yang hanya menagih penjagaan. Ilmu juga mampu mendatangkan harta. Ilmu itu sendiri harta yang tidak mungkin di curi kerana tersimpan di tempat yang paling selamat, iaitu di dalam dada. Oleh itu jika menginginkan dunia mahu pun isinya mestilah berilmu, jika menginginkan akhirat juga mestilah berilmu. Jika menginginkan kedua-duanya juga pastilah dengan ilmu.
Mungkin ada ibu bapa yang was-was untuk menghantar anak ke asrama sedangkan anak itu sendiri mahu sedemikian. Terdapat juga ibu bapa yang beria-ia mahu anak ke asrama sedangkan anak keras menolak. Maka wujud pertentangan kehendak atau keinginan. Saya minta jangan memandang remeh pada perkara ini. Keputusan yang betul bakal memastikan kejayaan masa depan anak tersebut. Saya bukanlah kaunselor, mahu pun penasihat. Ini cuma perkongsian berdasarkan pengalaman kecil saya. Mudah-mudahan ada baiknya.
Saya kini berada dalam 'dilema rasa'. Ini saya rasakan terhadap anak sulung saya yang kini berada di sebuah sekolah agama berasrama penuh. Masih saya ingat betapa beliau menolak untuk ke asrama. Pada waktu itu saya merasakan penolakan itu tidak wajar kerana ia seolah-olah menidakkan usaha saya dan suami yang mahukan yang terbaik untuknya. Saya pejam sebelah mata dalam memandang sama ada anak itu sudah ada kesediaannya sendiri (rela hati) atau sebaliknya. Niat saya supaya dengan kemasukan ke asrama penuh, anak saya dapat belajar berdikari (di rumah semua bagai pahat dan penukul dan banyaknya emak tolong). Selain dapat bergaul dengan mereka yang baik pelajarannya (akhlak belum tentu, namun Insyaallah), mendapat bimbingan dari guru-guru yang bagus-bagus. Memilih untuknya ke sekolah agama pula dengan niat supaya tidak terus meninggalkan terus pendidikan keagamaan (terutamanya Bahasa Arab) yang diterima semasa di Sekolah Rendah Agama di bawah Jabatan Agama Islam Wilayah selama enam tahun.
Kini anak saya telah pun berada di Tingkatan 3 dan bakal menduduki PMR. Saya menjadi semakin bimbang. Lebih dari itu saya 'kalut'. Kekalutan itu baru-baru ini telah membawa saya sehingga menelefon kepada Guru Besar dan berjumpa dengan Guru Hal Ehwal Pelajar. Bukan kerana anak saya melakukan sebarang kesalahan. Cuma saya berusaha untuk mengurangkan kerisauan dan bertanyakan pandangan dari yang layak. Selain mengambil tahu hal berkaitan sekolah itu sendiri.
Berbalik pada kebimbangan saya. Ianya kerana pada saya prestasi anak saya itu hanya 'sedang-sedang' sahaja dan tidak dalam konsistensi. Pada awalnya menyedari perihal sedemikian, saya memikirkan mungkin anak saya memerlukan masa untuk menyesuaikan diri. Maklumlah pertama kali melalui hidup sendiri. Pasti sukar juga buatnya. Awalnya juga beliau berdepan masalah menyesuaikan diri dengan beberapa orang teman sebilik. Namun semua itu berubah masuk kepada semestar kedua tahun pertama. Beliau semakin selesa dengan persekitaran. Tiada lagi rungutan. Kini beliau teramat suka dan 'sayang' pula dengan 'semuanya'. 'Comfort zone' si anak berlawan dengan kerisauan saya yang memuncak bila memperkatakan perihal akedemik. Beginilah perasaan yang menghantui saya:
Mampukah anak saya setanding dengan prestasi sekolah yang sememangnya baik.? Saya tiada di sampingnya untuk membantu seandainya beliau perlu. Selama ini - tadika ke darjah enam, saya memantaunya dengan rapat sekali. Saya telah menjadi guru tambahan padanya. Mengulangkaji bab demi bab bersama-sama itu suatu yang biasa untuk dia dan saya. Masih saya ingat bagaimana saya tidur pukul 2 pagi menyediakan ringkasan nota Sains untuknya pada pagi UPSR (dia saya kerah tidur awal supaya cukup rehat). Sebelum ini saya pasti telah melakukan yang terbaik untuknya. Sekarang ini, saya menjadi kurang pasti. Apakah saya terperangkap dengan ketegasan sendiri?. Timbul juga rasa bersalah dengan andaian prestasi akedemiknya pasti lebih baik jika masih bersama-sama saya di rumah. Beliau boleh sentiasa bertanya dan saya akan berusaha menjawab andai ada yang kurang faham. Jika saya tidak cukup ilmu, saya akan mencari jalan lain. Saya selalu 'menebalkan' muka ke sekolah demi anak-anak. Semuanya dilakukan demi rasa ingin kebaikan buat anak-anak.
Tahun ini menjadi tahun yang mencabar. Sebelum ini, saya dicop sebagai ibu yang periksa bila anak periksa. Nampaknya begitu jugalah, tiada berubah. Namun saya kini ada tiga orang yang perlu kepada perhatian dan pemantauan bukan lagi satu, seperti along seorang. Kak Ngah di darjah lima, Aisyah di darjah tiga. Saya perlu adil. Anas yang semakin membesar dan juga mahu belajar yang semahunya.
Saya ingin simpulkan di sini, pertamanya untuk diri saya dan mereka yang terbaca ruangan ini, dalam membuat keputusan mengenai anak-anak beberapa perkara perlu di beri perhatian seperti:
1. Niat - bersih dan luhurkan niat kita sebagai ibu bapa. Setiap perkara itu dinilai oleh Allah melalui niat.
2. Kerelaan anak-anak - jangan lupa perihal perasaan anak-anak. Perbincangan dengan anak-anak perlu. Nyatakan tujuan dan kehendak kita sebagai ibu bapa dan jangan pula meremehkan kehendak anak. Jika perlu 'istikharah' - lakukan. Sekiranya perlu 'trial and error' - tawakkal dan pasrah.
3. Pemantauan - apa sahaja keputusan yang dibuat, pemantauan berterusan amat mustahak. Sesibuk mana pun ibu bapa, semasa berada dengan anak mestilah dengan jiwa dan bukan dengan hanya kata-kata.
4. Pembetulan - andaikata hasil belum mencapai hajat, cuba perbaiki kelemahan. Sedaya mungkin bantu anak kerana siapa lagi yang mereka dapat harapkan jika bukan kedua ibu bapa.
5. Penyerahan total pada Allah. Solat itu tiang agama dan doa adalah senjata utama.
Sekian perkongsian hari ini.
Wassalam.
11.40am@7/01/11
Tiada ulasan:
Catat Ulasan