Ahad, 26 Disember 2010

MELAKA DAN KENANGAN


Semalam kami sampai ke sini. Sampai pun dah petang kerana bertolak dah hampir pukul 3pm. Perancangan yang berubah kerana terpaksa menghantar ibu mertua pulang. Tiga hari dua malam di kampung dan bersambung pula dengan tiga hari dua malam di sini. Pengkalan Balak!, seingat aku kali terakhir aku ke sini beramai-ramai bersama-sama ahli keluarga yang lain, emak, kakak, adik-adik dan ipar duai. Masa tu hanya ada Amirah seorang. Nah! Sekarang Amirah pun dah 14 tahun. Yalah!, Melaka ni pun luas juga. Banyak tempat untuk dilawati. Biasanya kami ke bandar. Terakhir berjalan ke sini, semasa Anas beberapa bulan dalam perut. Menetap di King's Hotel (betul ke ejaan aku nih!). Suka sangatlah budak-budak dapat berjalan. Seandai mungkin, itu sememangnya kemahuan mereka setiap cuti sekolah.

Sekarang, Anas pun dah 9 bulan. Rasanya, ni kali pertama berjalan keluar dari Selangor membawa Anas (selain balik kampung). Sebelum itu jika berjalan cuti sekolah terhad di sekitar Selangor. Alasan kami Anas kecil lagi. Sebenarnya banyak lagi tempat menarik di Selangor yang terlepas pandang oleh kita. Contoh tempat yang ada kelip-kelip tu. Masa Anas lima bulan dalam perut, adalah ke sana. 'Not bad'. Lebih kurang tiga minggu lepas ada juga ke satu tempat ni. Aku tak ingat (atau malas nak ingat). Tempat tu muara sungai. Pun 'not bad'. Makan ikan bakarlah. Lihat air surut dan pasang. Lihat matahari turun dan naik. Ya! belajar tentang alam, sekaligus belajar tentang manusia. Manusia juga ada pasang surut atau turun naiknya (perasaan dan emosi dan apa sahajalah!). Pendek kata pasang surut dalam kehidupan pasti ada.

Sekarang ni, aku terdengar Pak Cik tuan 'chalet' ni terkokol-kokol batuk. Pak Cik ni macam ada sakit je, senampak aku. Kesian pulak aku dengar. Tersiksa sungguh bunyi batuk dia. Ketat keluarnya. Semalam sempat aku berbual dengan Pak Cik tu. Ok juga Pak Cik ni. Dia lancar menjawab pertanyaan-pertanyaan aku. Kekadang, aku ni sememang terlebih suka bertanya. Saja berbual. Dari situ terus aku tahu sedikit latar belakangnya. Asal orang Melaka, anaknya empat - seorang lelaki dan tiga perempuan (Eh kita serupa-Headwind). Bekas pekerja bahagian pentadbiran di UKM. Tinggal di Bangi selama 30 tahun. Ni kampung dia. 'Chalet' ni asalnya rumah rehat dia dan keluarganya. Mesra dia dengan budak kecil. Anas selamba diambil dan dokong, siap cium pipi lagi. Masa tu aku teringat kat abah aku. Tak merasa dia peluk, cium seorang pun dari cucunya. Sedikit sedih.

Tadi aku dah jengah laut kat depan tu ('Chalet' ni betul -betul depan laut). Dengar aje bunyi ombak tu menghempas pantai, walau perlahan-lahan rasa ada persamaaan pulak dengan hempasan yang dalam dada aku nih, entahlah!. Memang menenangkan melihat laut dan kejauhannya. Seolah tiada penghujung. Andai sahaja 'semuanya' begitu. 'Sakan' seronok anak-anak. Memilih penginapan ini. Kononnya nak merasa tinggal di rumah kayu. Dah lah asik bunyi dum-dam, dum-dam bila anak-anak melangkah. Seperti saje-saje dikuatkan hentakan kaki tu. Sedikit 'peghak' kata orang Perak. (Stop dulu lah. Aku nak bancuh milo, nasi lemak dah sampai).

Sudah minum tadi (nasi lemak ok, tekak boleh terima), terus ke tepi pantai. Budak-budak dah 'melonjak' nak ke sana. Dah berjanji pun semalam. Anak-anak kami ni tengok aje 'air' (swimming pool@laut) dah tak senang diamnya. Ikut mereka maghrib semalam nak turun. Puas dihalang dengan pelbagai alasan. Pagi ni 'lepas geram' mereka. Eh! Pak Cik ni batuk lagi. Macam semput aje. Ada lelah ke 'orang tua' ni. Semput kot. Rumah dia belakang 'chalet' kami ni. ada 4 'chalet' kesemuanya. Campur rumah Pak Cik, lima buah lah. Cuti-cuti sekolah ni Pak Cik 'buat duit' lah ye!. Begitulah Allah menentukan rezeki seseorang. Asalkan masa senang@berada kita berjimat dan ingat akan kemungkinan kesusahan.

Aku senang dengar bunyi burung. Suasana kampung betul kat sini. Anas sedang tidur la ni. Selebihnya sibuk membersihkan diri, baru balik dari pantai. Aku dan Anas balik dulu tadi. Anas dah menggigil kesejukan. Lepas mandi dan menyusu, lenalah. Seronok jadi 'baby' ni. Tak ada mengerti apa 'selain perlu disayangi' dan diuruskan kesemuanya. Jika boleh nak baliklah jadi 'baby', kemudian betulkan apa sahaja yang tidak betul dalam perjalanan hidup. Macam 'cartoon' pulak fikiran aku ni.

Ada satu malam lagi. Insyaallah malam ni makan ikan bakar. Semalam makan biasa aje. Takut lambat balik. Ramai sangat yang memesannya. So, malam ni cubalah. Sedikit masa lagi tengahari. Ke mana sahaja lepas ni. Apa yang pasti 3 'musketeers ' takkan biar kami duduk diam. Semoga hari ini dan yang mendatang mengajar aku dan keluargaku lebih lagi tentang hidup dan kehidupan. 'Ya Allah terimakasih atas pemberianmu dan jadikan hati kami dapat dan terus mengingatimu dalam apa jua keadaan'. Ameen...

Tiba esok, semua ini bakal menjadi kenangan. Begitulah hidup ini. Manusia mengumpul kenangan demi kenangan. Suka, duka, masam, manis, pahit atau apa sahaja rasa yang mendatang. Selagi bernama hidup, mesti diharungi. Berada di bumi Melaka ni mengingatkan aku pada kenangan awal aku di ITM. Permohonan berjaya dengan Kursus Business Studies. Setahun setengah di Bachang. Ingat pada kawan-kawan sebilik. Ashlah, Deda, Kak Ros (apa saja mereka sekarang). Oh ya! Nora. Aku pernah panjat pagar dengan kau!. Sampai rabak hujung kain kurung aku dibuatnya. Nak 'mengelat' pergi program bersiar-siar yang dibuat. Aku yang silap ajak si Nora teman ke hospital hari tu. Masa tu selalu pening dan denyut-denyut di mata. Kena pakai kacamata rupanya.

Serasa nak mengisi perut lagi. Membancuh lagi jawabnya. Biskut berjenis-jenis tu. Belum lagi roti, keropok. Itulah sebahagian hidup ini. Makan. Syukur di Malaysia ni mudah dan masih bayak yang indah. Alhamdulillah!. Aku nak berhenti dulu. Da...


11.10am@27/12/10

Tiada ulasan:

Catat Ulasan