Rabu, 8 Disember 2010

HARI 'REJOICE' DAN HIJRAH YANG KEKAL !!!

Kita masih lagi dalam 'mood' Hijrah. Ya Hijrah ke arah kebaikan dalam apa jua yang kita pilih untuk berhijrah. Alhamdulillah! kita masih berkesempatan kerana diberi ruang oleh Pemilik alam ini. Tapi semalam ( hari Rabu, pada waktu kurang lebih sebegini 10.30 a.m), saya telah dikejutkan dengan Penghijrahan Kekal makcik saya. Beliau meninggalkan dunia ini menuju ke alam Barzakh. "Dari Allah kita datang, kepadanya juga kita akan pulang).

Satu lagi kematian yang mendepani saya. Lutut saya rasa lemah ketika mula mendengar berita tersebut. Lemah! kerana memikirkan Maha Kuasa Allah menghidupkan dan kita bakal dimatikannya juga. Ya! fitrah kejadian yang berpasang-pasang. Siapa boleh lari dari KEMATIAN? Ia pasangan kepada KEHIDUPAN. Itu aturan alam dan ketentuan Ilahi.

Saya usahakan supaya dapat menziarahi jenazah beliau. Lengkap sekeluarga saya ke sana. Adik beradik yang lain juga tidak ketinggalan. Sesampai di sana, jenazah tidak kelihatan. Diceritakan bahawa oleh kerana meninggal di hospital, keluarga beliau memilih untuk diselesaikan mandi dan sembahyangnya di sana. Selain prosedur mengeluarkan jenazah dari hospital memakan masa juga. Kami semua menanti. Bacaan Yassin beramai-ramai kedengaran.

Bagi saya yang membawa empat anak ini takkan lepas dari kerenah mereka. Masing-masing mengaduh lapar kerana sudah waktu makan. Suami membawa kami ke tempat makan. Hanya sebuah Restoran yang berhampiran. Takut terlepaskan melihat jenazah, kami redah saja. Rezeki anak-anaklah tu. Saya tiba-tiba melihat kelibat seorang yang pernah saya kenali dan masih saya ingati. Oh! Bekas guru kelas semasa di menengah 4 Sains 1 dahulu. Serbasalah mahu menegur atau tidak. Saya memilih menegur. Sambil mengepit 'baby', "Assalamualaikam!, Encik Zai..... A....... . Beliau menjawab, "Ya, saya." Saya memperkenalkan diri. "Saya F..........., bekas pelajar di SM..... Beliau tersenyum. Masih seperti dulu. Tak banyak perubahan. Susuk tubuh, wajah, gaya berjalan. Cuma rambutnya hampir putih semuanya. Riak wajahnya sedikit di makan usia.

Saya tidak pasti sama ada beliau masih ingat pada saya. Sesungguhnya saya tidak dapat melupakan beliau kerana jika tidak keranya beliau, pasti saya menamatkan SPM dalam aliran bukan Sains. ( Seorang pelajar lebih senang mengingat seorang guru berbanding guru yang payah mengingat ratusan pelajar ). Tapi beliau tetap bertanya "Sekarang di mana?". Saya menjawab dan ringkas menerangkan kenapa saya ada di situ. Soal beliau lagi, "Berapa anak sekarang?". Saya juga menjawab dan sekaligus menamatkan perbualan kerana masing-masing sudah mengusung makanan.

Tiba masa melihat jenazah, suasana kembali terharu. Keluarga simati berendam airmata. Kami yang hadir juga pilu. Simati sebenarnya menghidap kanser. Pernah melakukan pembedahan payudara dan lain-lain rawatan setelah berada di Tahap 3. Asalnya dikatakan telah pulih. Tapi takdir Allah dalam waktu agak singkat, penyakit dikatakan merebak semula merosakkan paru-paru, buah pinggang, jantung dan akhirnya menyerang otak membawa kepada Penghijrahan Kekalnya beliau meninggalkan semua yang disayangi dan yang dipinjamkan kepadanya dimukabumi ini. Allahuakbar!. Saya berfikir sendirian. Saya juga mengarah ke sana, kita semua mengarah ke sana. Saya jadi seperti ketakutan. "Astaghfirullah!!! Pimpinlah aku supaya lebih menghargai nikmat kehidupan."

Alam Barzakh adalah alam pintu kepada akhirat. Ia boleh menjadi antara pintu-pintu ke syurga mahu pun neraka. Subhanallah! Di sana tinggal bergantung pada bekalan amal. Tidak yang lain. Tiada yang dapat membantu. Mudah-mudahan MakCik saya mendapat rahmat dan keampunan dari Allah.

Dalam perjalanan pulang, saya merenung-renung hari yang saya lalui. Saya katakan pada diri. Hari ini, Hari Rejoice - 2 dalam 1. Kenapa? Menziarahi jenazah sekali ketemu bekas guru. Saya belajar dari kedua-duanya. Menziarahi jenazah itu membawa peringatan dan menegur yang dikenali itu sebahagian dari persaudaraan. Alhamdulillah untuk hari yang saya lalui..........


Tiada ulasan:

Catat Ulasan