Ahad, 5 Disember 2010

MENJELANG TAHUN BARU - HIJRAH DAN AWAL MUHARRAM

Pagi ini semasa 'orang rumah' saya sedang bersiap-siap ke pejabat, mulutnya terpacul "Hari ni kena ke masjidlah". Saya diam dan terus mendengar sambil berfikir. Faham saya dia memberitahu saya yang dia bakal balik melebihi waktu pejabatlah tu. Itu biasa bagi saya dan rutin bagi dia. Bergelumang tugas di bahagian perakaunan. Saya akur. Walau kekadang ada nak tersadung, nasib baik tak tersungkur. Lanjut lagi, saya fahami dia bakal ke masjid berhampiran pejabatnyalah tu. Biasanya dia solat di surau di bangunan pejabat sahaja.

Sengaja nak memanjangkan berbual, saya bertanya, "Kenapa?". Dia menjawab, "Malam ni kan kena baca doa akhir tahun dan awal tahun". "Oh....!", Jawab saya. Faham saya dia ingin berdoa beramai-ramailah tu. Namun entah macam mana mulut lancar ingin menuturkan sesuatu. Ini kerana beberapa hari sebelum itu melalui rancangan Tanyalah Ustaz di TV9, saya mendapat info ini. Spontan rasa ingin berkongsi dengannya. Saya katakan pada dia, "Kalau ke masjid niatkan untuk solat berjemaah, itu yang wajibnya dan berdoa itu nombor duakan. Solat itukan wajib (zikir wajib) dan doa itu (zikir sunat). Pahala berjemaah 27 kali lebih dari berseorangan. Zaman Nabi tiada pun semua itu (ditetapkan berdoa hunjung dan awal tahun). Namun doa itu sendiri adalah senjata umat Islam dan doa itu pasti diterima dan dimakbulkan Allah (janji Allah). Cuma bila, di mana dan bagaimana - tiada kita ketahui. Solat itu disifatkan tiang (foundation) agama. Oleh itu ia menagih dilaksanakan di awal waktu dan untuk para lelaki sebaiknya secara berjemaah di rumah Allah yang berhampiran. Mudah-mudahan solat dan doa itu diterima oleh Allah. Insyaallah!". Syukur dan lega dapat menuturkan semula info itu menurut penghayatan saya untuk abah kepada zuriat-zuriat saya.

Hijrah dan peristiwanya memang mengesankan bagi umat dan dunia Islam. Mengetahui sejarah Hijrah itu memang afdal kerana dengannya kita dapat tahu kepayahan dan pengorbanan yang dilalui oleh Rasul tercinta bersama pengikut-pengikut setianya demi perkembangan Islam agama tersayang. Keperitan dan kesukaran itu tidak disia-siakan tetapi berhasil dengan manis dipenghujung penghijrahan itu. Untuk mara ke hadapan kadangkala perlu setapak dulu undurnya kebelakang. Tapi bila mara - mara dengan penuh berstrategi dan keyakinan bersandar kebenaran yang Haq. Allahuakbar!

Moralnya ialah jangan kedekut atau takut melakukan perubahan ke arah kebaikan. Perubahan tidak semestinya yang besar-besar. Boleh bermula dari yang kecil-kecil. Konsistensi itu yang perlu dipelihara. Ya! ini pesanan untuk di sendiri dahulu. Saya kongsi di sini. Asal kita melakukan sesuatu itu dengan penuh sedar, dibawah kewarasan dan kerana Allah diiringi penuh tawakkal. Allah pasti penilai yang terbaik. Ini kerana semua yang baik itu berasal dari Allah dan yang sebaliknya itu dari kelemahan dan kekurangan kita sebagai makhluk dan insan lemah lagi lelah!

Kepala saya berfikir-fikir ke mana hijrah saya kali ini. Ini agenda saya untuk hari ini. Harap tidak lagi terlambat. Hati berbisik, "Ya Allah tunjukkilah aku- kerana Engkau sebaik pemberi petunjuk, bimbinglah aku -kerana engkau sebaik pembimbing, pimpinlah aku-kerana Engkau sebaik pemimpin. Hidayahkan aku dengan kebaikan dan lindungi aku dari sebarang kejahatan. Berilah kepadaku perlindungan dan keselamatan bersama-sama ahli keluargaku. Salawat dan salam ke atas junjungan Rasulullah yang mulia dan ahli keluarganya berserta para sahabat beliau Amiiin..."

Dicatat berakhir pada: 10.31 am 6/12 (saya kena cari tahu kenapa' date' dan 'time' di blog ni huru-hara sikit.)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan