Isnin, 6 Disember 2010

DIARI MUSLIMAH 2011(1432-1433H)

Kebiasaan hujung tahun, kita dilambakkan dengan jualan diari yang berjenis-jenis rupanya. Sehari dalam minggu yang lalu saya meluangkan masa membawa anak-anak ke sebuah toko buku di sebuah 'shopping complex' tidak jauh dari rumah. Saya berpeluang mendapatkan sebuah diairi yang berwarna merah jambu bernama DIARI MUSLIMAH 2011. Berwajah lebih kepada sebuah buku bersaiz sederhana. Diari ini terbitan KHARISMA NETWORK SDN BHD diedarkan oleh AR-RISALAH PRODUCT SDN. BHD. dan PERCETAKAN BUMI RESTU SDN. BHD.

Apa menarik dengan diari tersebut? Sebenarnya tiada apa yang istimewa pun. Diari biasalah, untuk membuat catatan. Namun dalam lambakkan yang ada kenapa saya memilih yang itu? Ini saya ceritakan. Dalam meyelak-nyelak apa yang ada tu, diari ini yang awalnya menarik saya kerana ia berwarna, saya sampai pada satu artikel di ruangan TIP bertajuk 'KREATIVITI SYAITAN'. Saya terus membacanya. Berkenaan syaitan dan lorong-lorong godaannya. Memfokus kepada 'trend pemakaian tudung kini'. Saya membaca dan mengaitkan dengan diri sendiri. Setakat mana ia mengenai saya. Adalah.... Ia berbicara juga tentang 'transisi pemakaian tudung'. Boleh jadi ia ke depan atau bergear 'reverse' ke belakang. Minta dijauhi yang ini. Namun saya berfikir dalam tentang transisi ke depan itu. Ya! yang itu.....

Artikel yang saya nyatakan itu menarik pada , lantas saya mencari siapa penulisnya. Ustaz Pahrol Mohamad Juoi - Pakar Motivasi. Tak hairanlah. Biasa begitu. Bila sesuatu itu menyentuh hati saya, ia datang dari yang bukan calang-calang. Saya sebenarnya berpesonaliti agak' tegar'. Kemudian dari situ saya mencari tahu siapa penulis itu sebenarnya. Ternyata beliau adalah Ketua Editor Majalah favourite masa kini, SOLUSI terbitan Telaga Biru. Lanjutan dari situ, sewaktu lainnya ke pasaraya bersama keluarga mendapatkan barangan rumah, saya mendapatkan naskah pertama Majalah' favourite' itu. Malangnya tiada edisi terbaru. Saya tanyakan pada penjual tersebut. Katanya habis dijual. Saya sempat bertanya berapa banyak 'batch' yang telah habis sebelumnya. Jawabnya 60. Yang terpapar di rak cuma Edisi Ulang Cetak Isu No.2. Saya tetap membelinya atas dasar pengkajian. Berbaloi!. Saya suka dan bermanfaat isi kandungannya. Nama pun edisi ulang cetak. Menurut penjual ia atas permintaan ramai.

Pernah saya nyatakan dalam entri terdahulu bahawa 'Knowledge is Power'. Membaca satu asas mendapatkan ilmu. Dalam memilih bahan bacaan kita ada tanggungjawab. Kita wajar memilih bahan bacaan yang baik untuk perkembangan minda dan akal. Bahan bacaan yang menajamkan otak dan melancarkan pemikiran. Sememangnya terdapat yang sebaliknya. Namun kita yang memilih. Buruk pilihan kita, buruklah nitijahnya. Ini kerana kita memilih kuasa ke arah keburukan. Santai pilihan kita, santailah natijahnya. Sebaliknya ilmiah pilihan kita, ilmiahlah natijahnya.

Mata rasa layu. Besok perlu subuh. Jam lima minit melebihi dua. Saya perlu berehat. Si kecil sudah lama lena......

Dicatat pada pagi Hijrah 1432.




1 ulasan:

  1. assalamualaikum. saya telah membeli diari muslimah 2012 1433-1434H. tetapi malangnya kandungannya ada yang tersilap cetak. jadi bagaimanakah caranya supaya diari yang saya beli itu dapat diganti dengan yang betul?.

    BalasPadam