Rabu, 22 Disember 2010

PMR - TAHNIAH BUAT IRSYAD DARI MAK NGAH



Mak Ngah terlepas pandang bahawa hari ini keluarnya keputusan PMR. Sehingga mendapat perkhabaran mengenai Irsyad melalui nenek di hospital. Jika Mak Ngah tak menelefon bertanya khabar nenek pagi tadi, mungkin belum tahu lagi. Umi takkan nak mencanang jika tidak ditanya.

Pertamanya Mak Ngah bersyukur sangat. Rasa macam anak Mak Ngah pula. Tapi anak saudara pun, bagus sudah rasanya. Pasti Ayah dan Umi bersyukur dalam rasa bahagia dan sempat berbangga dengan kejayaan Irsyad. Setakat ini Irsyad tidak pernah lagi mengecewakan Ayah dan Umi bila tiba bab peperiksaan. Syabas untuk Irsyad. Mak Ngah tumpang berbahagia. 5A di dalam UPSR dah berlalu, dan hari ini 8A untuk PMR pasti hadiah terbaik bagi Ayah yang jauh di Dubai. Pengorbanan Ayah yang terpaksa berjauhan bekerja mencari rezeki demi keluarga pasti berpada. Kepenatan dan kesanggupan Umi menjaga kalian adik beradik sambil merelakan berjauhan dengan Ayah juga pasti sahaja berbaloi rasanya. Kesibukan Umi dengan kerja sebagai Setiusaha peguam sambil mendidik kalian pasti bukan mudah. Mak Ngah pernah tahu perasaan Umi hari ini. Mak Ngah dapat merasa 'keseronokan' sebegitu semasa Amirah dapat 5A dalam UPSR. Mak Ngah minta dia mencontohi Irsyad.

Irsyad memang 'cool'. Dalam pada berkepit dengan netbook, melayan 'game', dan main 'basketball', keputusan peperiksaan tetap memberangsangkan. Irsyad patut turunkan ilmu dan ajarkan Amirah bagaimana untuk 'maintain' dalam 'study'. Macam mana cara dan apa formulanya. Cakap Mak Ngah ni kekadang dia tak berapa dia nak pakai. Mak Ngah berdoa saja agar dia lebih dewasa. Irsyad ni nampak mewarisi 'ketenangan' Ayah dan 'keazaman' Umi. Syabas Mak Ngah ucapkan.

Sebagai anak sulung, pasti lebih sedikit tanggungjawabnya. Ringankanlah Umi dan Ayah mengikut upaya Irsyad. Mak Ngah mendoakan Irsyad terus berusaha dalam pelajaran dan sebenarnya banyak lagi yang akan dipelajari dalam kehidupan. Pelajaran itu baru sebahagian. Banyak lagi cabang kehidupan yang perlu ditempuhi. Semoga Irsyad menjadi anak yang menyejukkan hati Ayah dan Umi. Semoga Irsyad sekeluarga mendapat lebih rahmat. Ameen......

5.30pm@23/12/10

Tiada ulasan:

Catat Ulasan