Ahad, 12 Disember 2010

PIL PENENANG DALAM MASJID


Dalam alam rumahtangga, satu matalamat penting adalah supaya bersambungnya keturunan melalui zuriat yang bakal dilahirkan. Jarang ada yang menidakkannya. Kelahiran seorang insan ke dunia ini biasanya disambut dengan penuh rasa syukur dan gembira. Tidak terhad kepada kedua ibu-bapa malah atuk dan nenek juga saudara-mara yang lainnya.

Namun tidak disangkal terdapat juga manusia-manusia yang telah termakan hasutan syaitan sehingga sanggup membuang bayi-bayi yang lahir atas nama dosa yang diperbuat mereka, walau bayi-bayi tersebut sememangnya langsung tidak berdosa. Ini persoalan yang sedang sarat bernanah dalam masyarakat kini. Saya tinggalkan persoalan ini dahulu.

Seorang bayi itu adalah penyeri kepada sebuah rumahtangga. Awal-awal 'graduate' dahulu, pernah saya bekerja di FIC (Foreign Investment Comittee), Unit Perancang Ekonomi secara kontrak, telah berkenalan saya dengan seorang kakak. Kak E namanya. Beliau menyampaikan kepada saya yang suaminya pernah melafazkan bahawa sangat bahagia dengan alam perkahwinan. Seandainya diketahui sebahagia itu, beliau mahu berkahwin pada umur 10 tahun. Saya hanya tersenyum dan tumpang gembira. Namun saya tahu tidak semua orang berasa begitu. Kak E antara yang berbahagia. Selain itu apa sahaja boleh berlaku dalam pelayaran sebuah bahtera. Panas, hujan, badai, mahu pun taufan antara risiko-risiko yang perlu diharungi. Sebagai insan usaha dan tawakkal yang mampu kita lakukan. Mendirikan sebuah masjid, tidaklah sesukar memakmurkannya dan mempertahankannya.

Zuriat-zuriat yang lahir itu sebenarnya adalah pil penenang kepada kedua orang tuanya. Jiwa ibu dan ayah yang lurus pasti melimpah kasih sayangnya kepada anak-anak mereka. Sebaliknya bagi jiwa mereka yang bengkok. Lazimnya ibu dan ayah sanggup berkorban demi kebaikan anak-anak. Ingat lagi saya bagaimana pengorbanan bapa saya demi membesarkan saya adik-beradik. Berhempas pulas bekerja. Kesihatan sendiri tidak sempat dipedulikan. Akhirnya buah pinggang yang telah gagal fungsi keduanya tanpa sedar sedikit pun. Itu membawa kepada perginya beliau buat selamanya (takdirnya sedemikian). Begitu juga ibu saya. Pernah bertahun-tahun tak terbeli baju baru bagi menyambut Hari Raya kerana mendahulukan anak-anak."Oh! Allah kau ampunkanlah kedua ibu-bapaku atas sebarang dosa-dosa mereka. Kau peliharalah mereka sama ada yang telah tiada dan yang masih bernyawa sebagaimana mereka telah memelihara (dengan penuh kasih sayang dan pengorbanan) kami semasa kecil."

Untuk saya kini, menatap wajah si kecil memang terapi terbaik. Suami juga pernah melafazkan (waktu sedang penat pulang dari kerja) sambil mencium wajah mulus si kecil "Hilang rasanya penat abah", mmmm... Waktu itu terbit rasa syukur tak terkira pada Allah yang Maha Besar. Rumahtangga ini alam yang boleh jadi penuh dengan kejutan. Selalu perlu beringat-ingat dan ingat-mengingat. Memang tidak mudah. Namun tidak mustahil untuk mendapat kebahagiaan yang sewajarnya. Percantuman dua hati yang berbeza latarbelakang pasti menuntut pemahaman dan persefahaman yang tinggi. Lahir pula hati-hati kecil yang perlu kepada penjagaan dan pendidikan. Tanggungjawab telah bertambah.

Dalam kesibukan kita meladeni tuntutan kehidupan sering kita lelah dan letih. Saya yang di rumah pun kekadang tu sakit-sakit badan dibuatnya. Apatah lagi mereka yang keluar bekerja. Bagi ibu-ibu yang bekerja dan pulang pula melayan kerenah rumahtangga serta anak-anak, pasti lebih lagi. Ingatkan saja itu sebahagian dugaan dan Allah tahu anda mampu dengannya. Sebagai jalan ingin menenangkan jiwa renunglah dalam-dalam ke dalam anak mata zuriat-zuriat anda dengan rasa yang betul dan jiwa yang lurus (mohon pada Allah). Usapi mereka dengan salawat. Insyaallah jiwa akan hilang resah dan terbit rasa syukur lagi bahagia.

Note: Atas tu, anak 'boy' saya dengan 'walker' pinjam pada sepupu kembar dia. Sepupu perempuan sebab tu 'pink colour'). Kat rumah opah di kampung. (10.10am@13/12/10)




Tiada ulasan:

Catat Ulasan