Isnin, 13 Disember 2010

MASEHI, HIJRAH DAN MANUSIA


"Sagittarians have energetic and active personality. They like to travel and to be close to nature. Other people often share their problems with Sagittarians to seek help and understanding. Sagittarians are not very emotional. They adjust quickly to any environment. Sagittarians are good friends but still they keep freedom and neutrality. Sagittarius is ruled by Jupiter. Sagittarians are very curious by nature. Such curiousty makes them well educated and intelligent people. Sometimes Sagittarians can be rebellious but they can quickly calm down and return to their ordinary nature. Sagittarians are good salesman, scientists, researches and analysts."

Dia atas adalah terjemahan atau pun ramalan ke atas diri saya dan mereka yang bernaung di bawah zodiak Sagittarius (lahir hujung tahun biasanya - antara bila ke bila, bolehlah semaklah jika ada masa). Ada yang amat taksub mempercayai ramalan-ramalan sebegini dan ada pendapat yang mengatakannya khurafat. Untuk saya, telah berhijrah saya suatu masa dulu untuk tidak merosakkan aqidah dengan mempercayainya melebihi kekuasaan Allah dan penetapan qada' dan qadarnya.

Serasa saya itu berlaku setelah saya diberikan Allah zuriat ke 3. Dalam kehidupan sekeluarga kami yang serba tidak sempurna ini, anak ke 3 saya ni ada istimewanya pada kami. Dia lahir pada pagi Maulidurrasul di tahun 2002 (tak sempat lihat tahun Hijrah). Dah lupa-lupa ingat tentang hari tersebut. Maklum sudah ada yang ke 4. Apa yang saya ingati ialah pagi kelahirannya ada yang mengagihkan 'hamper' kecil kepada semua yang melahirkan pada pagi tersebut. Tahulah saya pagi itu ada istimewanya. Sambutan Maulidurrasul. Hari bersejarah kelahiran Nabi Terakhir, Rasulullah yang tercinta (salawat dan salam ke atas Baginda dan keluarganya juga para sahabat). Maka suami memilih Aisyah sebagai nama kepada bayi kami. Saya pula ingin melengkapkan atau menambahsedap (kononnya), memilih Irdina untuk digandingkan dengan nama asal yang dipilih.

Ramalan atau tenungan adalah sesuatu yang tidak digalakkan dalam Islam. Ia boleh mendasari kepesongan aqidah. Ini sangat merbahaya. Bukankah penetapan Allah itu sebaik-baik penetapan. Percaturan dan ketentuan Allah itu sebaik-baik percaturan dan ketentuan. Jangan sampai kita menyalahkan takdir kiranya kita ditimpa susah atau penderitaan (seperti dalam ramalan-ramalan yang telah diimani oleh mereka yang memilih sebegitu). Jika kita berbahagia dan dalam kesenangan biasanya kita lupa pula untuk mensyukurinya. Betapa terserlah kejahilan kita sebagai manusia. Walau kita tidak lagi di zaman Jahilliyyah. Ini salah satu ciri Jahilliyyah moden mungkin!.

Saya juga ada berusaha melihat apa tarikh kelahiran saya di dalam kalendar Hijrah. Sekali lagi terdapat tarikh yang berbeza-beza (mengikut laman web tertentu). Bulan dan tahun biasanya tepat dan serupa. Ada yang mengatakan 6,7 ,8 dan 9 Zulkaedah 1392 pula tarikh kelahiran saya. Waduh! bila sebenarnya tarikh kelahiran saya? Jawapan kepada soalan tersebut terdapat dalam laman web tersebut dan memang masuk akal (atas perbezaan-perbezaan yang wujud). Boleh lihat Kajian Numerologi Islam (Kajian Dr. Mir Hazil). Dikatakan dengan mencampurkan kesemua nombor tarikh lahir akan membawa kepada satu nombor tunggal yang melambangkan personaliti kita. Wah! dengar sahaja cara Islam dan seronok nak mencuba. Saya terkategori mendapat angka 8. Ini terjemahan kepada diri saya (jikalah tepat dan ada benarnya).

"Seorang yang mampu berkuasa, dihormati dan berjaya. Suka berkongsi dan membahagiakan rezeki (kekayaan). Bersifat selalu mendengar dan memahami atau empati. Mudah berterimakasih dan bersyukur kepada kebaikan atau kesenangan. Peka akan keperluan orang sekeliling dan memiliki sikap suka memenuhi keperluan orang lain (berkorban). Sering bersemangat tinggi (bermotivasi) dan bertenaga (kekuatan minda dan emosi). Suka memberi 'kehidupan' kepada yang lain serta menyegerakan sesuatu untuk kebaikkan dan keadilan. Bersifat pemaaf dan menerima kesilapan atau kesalahan orang lain demi kemakmuran. Suka memajukan atau mendorong diri dan orang lain ke arah kejayaan dan kekayaan. Mampu memiliki kecerdasan dan kebijaksanaan yang tinggi untuk digunakan demi menyuluh diri dan orang lain ke jalan kebaikan dan kemajuan"

Amboi!!.. hebatnya terjemahan di atas. Ada perkaitankah ia dengan saya?. Saya tidak perlu menjawab. Cuma terdetik dalam hairan, bagaimana melalui satu nombor boleh terkeluar segala mengenai saya. Sehingga ke situ sekali jangkauannya. Mungkin ini juga dikatakan sebahagian dari lautan ilmu Allah yang umpama setitis terjangkau oleh manusia. Tiadalah kepastian pada saya. Atau saya memang dangkal.

Saya memilih, pada hari bersejarah ini untuk mengingati diri saya yang kerdil ini bahawa saya sebenarnya hanyalah seperti yang telah dinyatakan dalam Surah Al-Mu'minun ayat 12-14:

"Dan sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dari pati (yang berasal dari tanah). Kemudian kami jadikan "pati "itu (setitis) air benih pada tempat penetapan yang kukuh (rahim). Kemudian Kami ciptakan air benih itu menjadi sebuku darah beku; lalu Kami ciptakan darah beku itu menjadi seketul daging; lalu Kami ciptakan daging itu menjadi beberapa tulang; kemudian Kami balut tulang-tulang itu dengan daging. Setelah sempurna kejadian itu, Kami bentuk dia menjadi makhluk yang lain sifat keadaannya. Maka nyatalah kelebihan dan ketinggian Allah sebaik-baik Pencipta.

Ya! pastilah itu siapa sebenarnya diri saya dan diri semua yang bernama manusia. "Maha besar Engkau yang menciptakan alam dan seluruh isinya. Terimasih atas segala nikmat yang telah engkau berikan dan masih meminjamkannya padaku. Ampunkanlah segala dosa-dosaku, kerana hanya Engkau yang Maha Pengampun. Aku memohon kebaikan dan berlindung dari sebarang kejahatan. Mohon juga perlindungan dan keselamatan buat diri dan keluarga. Solawat dan salam atas Baginda Rasulullah dan ahlinya juga para sohabat. Ameen....".

Hanya Allah yang lebih mengenali hambanya. Bukankah kita ini ciptaanya?. Hanya Pencipta yang lebih mengenali ciptaannya. Kita juga pasti mengenali diri kita seadanya. Roh dan jasad yang bersatu tidaklah sia-sia. Kita sendiri sedang 'berujikaji' dengan diri kita. Selagi hayat dikandung badan terlalu banyak yang masih perlu ditempuh. Sedikit pun tidak kita ketahui apa yang bakal berlaku, walau dalam jangka sedetik lagi. Namun melalui sejarah dapat kita ingati diri dan demi masa depan harus kita tabah berusaha dan bertawakkal demi sebuah kehidupan yang tiada lain untuk mengabdikan diri kepada Pencipta kita. Allahua'lam......

(1.35pm@14/12/10) - Solat jangan tak solat.












Tiada ulasan:

Catat Ulasan