Khamis, 9 Disember 2010

IMPAK MAKSIMA

Maaf ini bukan arahan Ahmad Idham. Pelakonnya juga bukan artis terkenal. Tapi ini cerita saya. Boleh jadi cerita mereka yang yang diluar sana juga. Disampaikan melalui alam maya. Sesungguhnya ia realiti.

Malam tadi, sementelah sedang memasak di dapur, saya tertoleh ke arah TV yang sedang terpasang. Waktu tu berita. Kedengaran (jika tak salah pendengaran saya), "Tarif elektrik bakal dikaji semula. Keputusannya akan diketahui Januari. Saya agak terkedu (sikit lagi nak jadi mengkudu). Kepada diri sendiri saya katakan, "Eh! tak silapnya -adalah tahu petrol dah naik, air pun kecoh-kecoh" (saya tak berapa sempat nak ambil tahu melalui suratkhabar). Tapi sempatlah tersangkut dalam jem (kalau diberi roti - kenyang dah rasanya) pada minggu lepas (hari Ahad-di Mydin (promosi percuma) mendapatkan keperluan sekolah anak-anak) dek kerana demonstrasi jalanan khabarnya. Ini disahkan dengan berita pada malam tersebut.

Sebagai orang di rumah, saya tidaklah sempat untuk membaca suratkhabar depan ke belakang (kekadang tak baca pun). Jika tengok berita pun kekadang tak habis (selalu tak tengok pun). Radio pun kini selalu tak 'on'. Maklum anak empat. Ada 'baby' masuk sembilan bulan lagi. Tapi saya ada ambil tahu. Ini persoalan 'surviving'. Mahu atau tidak, jika ia hujan -tempiasnya akan mengenai. Jika ia api - bahangnya akan dirasai. Jika ia taufan - kita bisa diterbangi. Jika ia lumpur - kita bisa dipaliti. Menangislah dalam ketawa.

Pertama sekali keluh saya. "Kesian kat laki aku". Kena kerja keras lagilah jawabnya. Kerja makan gaji. Faham-faham jelah. Tapi saya juga terfikir. Rasa aku semua orang pun akan merasa bahangnya. Selagi bernama manusia dan hidup beralaskan bumi yang sama dan menjunjung langit yang sama.

Saya mengenangkan diri dan keluarga saya. Kami bukan keluarga yang kaya. Kami tidak mewarisi kekayaan dari sesiapa. Oleh itu juga kami tidak akan mewariskan kekayaan kepada anak-anak kami pada kemudian hari. Kami hanya orang biasa. Kami mempunyai rumah yang mesti dibayar ansurannya. Begitu juga kereta. Mempunyai bil-bil yang perlu dijelaskan. Kami mempunyai.........(panjang sangat, ponek den nak nulihnyo). Tuan ambo pikirlah sendiri.

Selain itu, untuk kami (saya dan suami), anak-anak menjadi 'priority' kini. Empat perut ini mesti diisi. Campur perut-perut kami (jangan tak kira pulak - mak dan abah perlu santap juga), dah enam perut. Bahasa 'rock' sikit - Enam' tembolok' nak diambilkira. "Oh! Allah kasihanilah kami. Ringankanlah bebanan kami." Anak-anak ni banyak memakan belanja. Maklumlah selain makan, persekolahan tu penting. Jika negara berhasrat ingin membentuk modal insan yang dapat mencapai 'Wawasan 2020' atau apalah!, kami ibubapa mesti berusaha memberi pendidikan yang terbaik. Ini semua memerlukan perbelanjaan. Tiada yang percuma bukan? Pendidikan dan dunianya sekarang menjadi sesuatu yang sangat 'komersial'. Semakin mahal harga jika ingin mendapatkan yang terbaik. Jika kita tidak mampu, pasti tercicir anak-anak kita. Lepas tu jangan terkejutlah jika gejala sosial meningkat. Ke tadika pun sekarang boleh tahan kosnya. Jika swasta apatah lagi. Sekolah kebangsaan lain kosnya. Sekolah agama lain kosnya. Pakaian, duit belanja, yuran, buku rujukan.....(sekali lagi den ponek).

Saya pernah belajar ekonomi. Tapi tak le pandai sangat. Saya mengetahui bahawa bahan asas (minyak, api, air) ini sememangnya menjadi faktor utama kenaikan harga barang. Jika harganya naik - harga barangan lainnya pasti naik (baru ura-ura nak naik-peniaga dah gelojoh naikkan, bila betul-betul naik, sekali lagi depa naik- 2x naik, pengguna yang sakit). Mmmm.... manusia memang begitu. Diberi segunung emas, mahu yang kedua. Rakus.... Nauzubillah!. Manusia rakus apa balasannya? Nanti den kajian.... Oklah! ada yang kata nanti dapat bonus, dapat kenaikan dan apa-apalah. Tapi kalau harga barang dah mencanak naik berbanding insentif-insentif tu, macam mana. Inflasi pulak kita. Silap-silap deficit juga yek . Kalau salah betulkan. Saya mungkin tersasar. Ekonomi rumahtangga ke ni?!!!

Semalam, saya sempat berbual dengan kakak jual goreng pisang (tokak toghingin - boli duo inggit). Saya saja 'initiate conversation'. "Minyak naik ye kak?". Dia menjawab dengan soalan "Minyak petrol?" (Mungkin keliru dengan minyak masak-maklum jual pisang goreng) ."Ya". Jawab saya. Katanya lagi "Hah! tulah, kalau kita jual 5 dua ringgit, ramai yang tanya kenapa. Diorang tak faham kita meniaga ni pun susah juga. Saya berniaga ni dapat 30-40 ringgit, cukuplah belanja anak-anak sekolah". Itu keluhan kakak tu. Keluhan anda bagaimana pula? Keluhan ini pasti berbeza dari jiwa ke jiwa. Allahua'lam.

Plot cerita saya ni adalah, apa saja keputusan oleh 'mereka' yang berkongsi berdiri di atas rumput yang sama dan mereka juga merenung bintang yang sama dengan kita- akan mengenai kita hanya kerana mereka ada 'kuasa membuat keputusan', tidak kita. Dimanakah kita yang katanya mahu didahulukan. Atau mereka hanya mendahulukan diri sendiri. Saya terus akan fikir-fikirkan....... . Den mungkin kono jua pisang goreng gak!Maaflah yo....

Den poi dulu. Nak masak bubor - tembolok kecik kang kosong lak. Meghaung si kocik! (Kolang-kabut nahu den.) - 9.45 am@4Muharram.






Tiada ulasan:

Catat Komen