Sabtu, 8 Januari 2011

NEKADNYA WANITA DAN LELAKI KINI

Dua malam sebelum mendengar kisah yang diberitakan di TV mengenai seorang isteri muda menetak parah isteri tua kerana cemburu. Paginya pula saya semasa ke kedai ternampak tajuk di salah satu akhbar mengatakan seorang isteri muda bersama anaknya cedera ditetak oleh isteri tua. Sama ada ia adalah cerita yang sama atau berasingan samasekali, tak pasti kerana saya tidak kuasa untuk membacanya. Namun faham saya bahawa semua itu berpunca dari rasa cemburu. 'Impression' saya, "Nekad sungguh wanita kini". Jangan kata tangan yang menghayun buaian mampu menggoncang dunia, di alaf kini ia juga boleh mencederakan dan mungkin mencabut nyawa. Astaghfirullah!

Menyebut perihal cemburu, itu antara satu dari banyak rasa yang dialami manusia. Berbagai-bagai jenis dan bentuk cemburu mampu wujud pada seseorang individu ke individu lainnya. Namun cemburu dalam merebut kasih seperti yang berlaku sehingga ke bab tetak menetak sememangnya menggerunkan. Namun itu mampu saya katakan dalam suasana dan nada emosi yang waras. Bagi mereka yang menetak pasti sebaliknya. Di akhir zaman ini, yang mana nisbah lelaki dan wanita jauh keseimbangannya, cemburu dan rumahtangga bagai tidak dapat dipisahkan. Wanita makhluk lemah penuh emosi dan pengharapan. Ramai pula lelaki menjadi makhluk kelabu mata kerana terlebih 'visi' dan 'misi'.

Terdetik gurauan di hati saya, kenapa tak ditetak sahaja suaminya. Bukankah suaminya yang memadukannya. Madunya itu juga seorang wanita dan mungkin juga sama-sama termakan 'gula-gula' yang serupa. Saya tidaklah menentang 'poligami'. Namun cukuplah tidak berkenan bagi lelaki yang hanya merujuk pada agama bila tiba bab yang satu ini. Siap dihafal segala dalil Al-Quran dan Hadis demi memperkukuhkan kehendak yang bernafsu. Selebihnya dalam kehidupan tidak pula didahului dengan merujuk Al-Quran mahu pun Hadis. Kalau mampu segenap segi dan tinggi takwanya , lakukanlah dengan 'benar lagi betul', dan pasti tiada wujud tetak menetak. Hairannya kebanyakan yang ghairah dengan poligami adalah yang biasanya tidak mampu dari segi zahirnya. Cuma memfokuskan pada kebatinan mereka yang 'meruap-ruap' itu sahaja. Para ustaz dan orang alim pun tidak mudah dalam melakukannya. Perlu diingat peristiwai ini melambangkan kegagalan sang suami tersebut dalam mendidik diri sendiri dan para isterinya. Layanan yang tidak adil dari suami membawa mudarat kepada 'pologaminya'.

Tidak beberapa lama sebelum ini ada saya membaca juga berita mengenai seorang suami yang menyuarakan hasrat ingin menikahi seorang amah Indonesia hanya gara -gara sudah tidak berkenan dengan payudara si isteri yang menurutnya sudah tidak mampu 'membahagiakannya'. Beliau dengan muka tebal bagai ditampal kulit kayu memberitahu kepada isterinya hasratnya sambil menghina-hina si isteri yang dikatakan sudah tidak lagi menarik perhatiannya. Sememang melalui suratkhabar dapat dilihat (walau muka wanita itu 'dikelabukan'-mengelak aib) bahawa si isteri itu kelihatan tua dari usia dan sedikit berisi badannya. Namun kelancangan mulut durjana dan kebusukan fikiran si suami sungguh membuat saya jengkel. Ini manusia yang wajar ditetak mungkin (lintasan fikiran jahat). Ditambah bahawa sang suami sanggup menceraikan si isteri demi bersama kekasih amahnya yang masih 'muda bergetah miang' itu. Dasar lelaki begini habis manis sepah dicampak sewenangnya.

Jika sudah miang dan terlalu bernafsu jangan disalahkan isteri begitu begini. Tidak sedarkah anak sudah ramai dan umur makin menghampiri tarikh luput bukan menjauhi. Si isteri memberi kenyataan bahawa beliau berkeadaan sedemikian (merujuk mengenai payudaranya) kerana menyusu sepenuhnya kesemua anak-anak mereka. Ada juga yang menyusu sehingga ke umur lima tahun. Walau dalam Islam umur dua tahun sudah cukup. Ibu itu terpaksa kerana sebagai usaha menjimatkan wang perbelanjaan membeli susu. Kagum saya dengan ibu ini. Menyusukan bayi secara 'eksklusif' tidak begitu mudah. Saya hanya merasa ini bersama anak keempat (kerana sudah tidak bekerja) dan masih mencuba untuk bertahan.

Itu saya katakan lelaki yang berfikiran busuk seperti ini seperti tidak waras dengan pertuturannya sehingga menghina si isteri terhadap semua pengorbanan dan kepayahan isteri dalam rumahtangga mereka. Semuanya gara-gara 'amah bergetah miang' yang dikatakan banyak memakan jamu dan pandai menjaga kecantikan. Tidak sedarkah lelaki itu bahawa syaitan bertanduk telah bertenggek dikepalanya? Lantas matanya menjadi rabun dan hatinya menjadi terlebih buta dalam berfikir. Esok lusa jika 'amah bergetah miang' itu sudah tua mungkin dia akan mencari 'amah bergetah miang 2' dalam hidupnya dan seterusnya. Atau pun silap haribulan 'amah bergetah miang' akan meniggalkannya kerana ketidakmampuan si suami itu pula dalam' membahagiakannya'. Mungkin pula 'amah bergetah miang' berjumpa yang lebih 'keperkasaannya'. Mungkin saja kerana si suami terlupa memakan 'jamu kesihatannya'. Hukum karma itu berlaku. Hari ini memberi, esok lusa akan merasa. Sudah kena pada diri sendiri, baru mungkin faham apa yang orang lain rasa. Lelaki oh lelaki. Sudah menjadi 'species' terkawal di akhir zaman ini. Jika ramai lagi berperangai seperti yang kerjanya hanya memandang pada 'payudara' sebagai satu-satunya alat kebahagiaan berumahtangga-rosak binasa masyarakat jadinya. Jika ini menjadi penyakit yang diwariskan pada anak-anak lelakinya pula. Entahlah. Kasihan pada isteri-isteri mereka kelak. Ini akibat membiar nafsu yang satu mengawal dan melumpuhkan akal yang sembilan.

Berbalik kepada kisah menetak kerana cemburu. Ngeri dan menakutkan. Namun sekali lagi syaitan telah berjaya memainkan peranannya. Cemburu yang dikatakan sebagai tanda sayang telah mendorong sipelaku kepada perbuatannya. Saya tidak mengata kepada sipelaku. Cuma jika dia masih dalam ingatan dan berpegang terhadap dan dengan Allah, pasti ia tidak terjadi. Talinya terlepas waktu itu. Jadi dia khilaf. Beruntung jika mangsa masih bernyawa. Ada peluang bertaubat, memohon ampun dan maaf.

Wanita terlalu ramai dan lelaki terlalu sedikit?!. Ini selaras dengan - wanita lebih ramai di neraka berbanding lelaki. Namun jangan lupa ada lelaki yang sudah hampir melangkah ke syurga 'terpaksa' ke neraka kerana wanita (isteri dan anak perempuan). Jadi bawa-bawalah mengasah dan menajamkan 'akal yang sembilan' dan usah terlalu sibuk membelai nafsu yang satu. Jangan sudahnya menjadi mangsa tetakan!!! Eeeee ngeri tu........

7.40am@9/01/2011

Tiada ulasan:

Catat Ulasan