Selasa, 15 Februari 2011

DUNIA KECILKU?!

Saat ini, bertemankan siri 'Desperate Housewives' di TV8 (musim baru)-siri pertama aku kembali pada halamanku ini. Halaman alam maya yang kujadikan sebagai ruang pelepas rasa. Di laman sebegini sesiapa pun bebas menari dengan apa jua rentak. Namun sedarlah andai tersilap langkah, mungkin ada yang akan susah. Di sini juga boleh terbit berbagai kemungkinan jika disalahguna. Hati saat ini ada tenang. Atas sebab itu rasanya dapat menekan butang-butang di papan kekunci ini. Bercerita tentang tenang-ia datang dan pergi, turun dan naik. Apa yang pasti hanya hati yang mendalam mengingati Allah itulah benar-benar tenangnya. Aku masih lagi dalam usaha untuk mendapat yang sebegitu.

Kurang lebih sebulan sudah aku tidak mencatat apa-apa. Alhamdulillah hari ini, aku mampu semula. Itulah aku-sering 'rapuh' dan terkalah oleh persekitaran. Namun itu hakikat kehidupan diriku. Masih perlu banyak berusaha untuk lebih 'istiqamah'. Apa sahajalah ceritanya dengan 'Desperate Housewives' di kaca TV tu. Untuk aku hanya mendengar dialog-dialog Berbahasa Inggeris yang nyata tidak mendapat perhatianku. Berbanding suami yang menumpukan perhatian sebab dia memang peminat 'Desperates Housewives'. Cerita-cerita Barat memang pandai melekakan penontonnya. Itu kepakaran mereka.

Jika kebelakangan ini dunia gempar dan begitu sibuk dengan kisah dari Mesir, Tunisia dan Lubnan. Terbaru disebut-sebut Bahrain dan Iran. Entahlah-aku tak 'expert' hal politik dunia ini. Oleh itu aku pula baru reda menangani permasalahan 'duniaku'-perihal anak-anak. Kesibukan pada memantau perihal anak-anak-ternyata meletihkan untuk aku dalam senarioku. Anak sulung yang bakal menduduki PMR telah diduga dengan mendapat keretakan dibawah buku lali kiri, pada Thaipusam lalu. Ibarat jatuh ditimpa tangga, dia kemudiannya dinaiki gatal-gatal kulit kerana alahan pada Tahun Baru China. Sehingga ke siang tadi-masih begitu keadaanya. Berulang-alik ke hospital tentang kaki dan ke klinik tentang kulit. Mungkin bakal berulang-alik ke hospital lagi-andai kulit masih belum baik. Adatnya-bila anak ditimpa kesusahan ibu dan bapa turut susah. Ternyata ibu 3x susah dari si bapa. Aku hanya mampu menasihatkan anakku, supaya semua ini tidak melemahkan semangatnya terhadap pelajaran dan peperiksaan penting yang bakal diduduki. Aku katakan sepatutnya dia mesti menjadi lebih tabah dan kuat. Pandanganku juga, dugaan jika diambil secara positif dapat membangkitkan semangat dan kesedaran. Walau aku sedar berada didalam dugaan itu memang suatu cabaran. Aku telah melakukan beberapa usaha untuk pelajarannya disamping masih perlu memantau beberapa perkara. Aku terus mendoakan kesihatan dan kebaikan untuk Along.

'Desperate Housewives' sudah setengah jam tamat siarannya. Aku masih di sini. Memikirkan dan mengimbas tahun baru yang telah sebulan setengah berlalu. Entah mengapa hari ini-aku ibarat berpijak semula selepas diawang-awangkan oleh masa dan perihalnya. Mungkin juga Maulidur Rasul ini menyedarkan aku? Salawat dan Salam ke atas Rasul Junjungan dan ahlinya. Alahai! dah pukul 12. Aku sememangnya rasa letih. Siangnya menjengah anak sulung diasrama selepas merawat lapar pagiku dengan hidangan soto (walau terkilan sedikit sebab bergedil dah habis) bersama teh tarik di kedai bersama suami dan anak-anak. Ditambah dengan ke taman permainan melayan gian Kak Ngah dan Aisyah yang meyambut harijadi ke 9 tahun (menurut kalendar Islam). Untuk Anas ini kali pertama menaiki buai dan bergelongsor di taman permainan yang dikelilingi ramai orang. Anas dapat pengalaman baru. Dia 'enjoy'.

Aisyah nampak seronok hari ini. Hari yang dihitung-hitung tiba juga. Dia faham harijadinya pada setiap Maulidur Rasul. Itu yang mudah padanya. Ada benarnya. Dia sememangnya lahir di pagi Maulidur Rasul pada 2002. Mengendeng-ngendeng dia untuk sebiji kek. Aku tidak sampai hati-lalu menurutinya. Memilih 'Chocolate Moist' , kami lalu menikmatinya bersama-sama sekeluarga bersaksikan sekolah Along. Begitu juga permintaan hadiahnya. Aku memberi pilihan baju atau buku-buku latihan darjah 3. Aisyah memilih buku. Aku sememang gemar menuju ke kedai buku. Aisyah mendapat hajatnya. Tahun ini aku agak sedikit gembira dengan perubahan sikap Aisyah terhadap pelajaran. Dia telah menunjukkan sikap lebih baik dari dua tahun yang sudah. Sebelum ini aku bimbang kerana dia selalu bermalas-malas dan tidak 'cope' dengan pembelajarannya. Telah aku nasihati dia dan dengan izin Allah aku nampak perubahannya dan boleh mengucap syukur. Dia lebih berminat dan berkemahuan. Aku berdoa ia berkekalan. Dia seolah-olah baru bermula untuk faham. Dia baru mula berbangga menunjukkan pujian-pujian guru terhadap kerja-kerja di buku rampaiannya. Aku mendoakan kebaikan buat Aisyah juga.

Angah-satu-satunya anakku yang faham apa erti persaingan awal-awal lagi. Oleh itu dia sebolehnya tidak mahu ketinggalan. Tahun ini mendesak untuk mendapatkan Tiusyen demi menuntut janji dariku dan supaya seganding dengan rakan-rakan yang lain. Aku berjaya meyakinkan abahnya untuk menjayakan hasratnya. Dia dapat apa yang dimahukan. Siap memilih tempat (aku pandu sedikit dengan nasihat dan pendapat). Inilah perbezaan Angah. Dia memang 'demanding'. Macam-macam kerenah. Itu hakikat 'duniaku'. Kekadang aku merasa dan bertanya sendiri, "Apa begitu kecil duniaku ini?". Apa kerana itu sesekali aku juga sesak dan merasa senak. Selain rindu pada suasana yang dahulu. Waktu dikelilingi perihal pejabat dan persekitaran. Mahu pun kawan-kawan. Waktu kaki bebas melangkah tanpa rasa dirantai dan terikat. Ini hakikat manusia ada sahaja rungutan. Aku tidak terlepas!. Apakah ini dilema menghampiri 40an-ibarat pandangan yang aku pernah terbaca. Apakah aku mula merasa bahang dalam jangkauannya. Berdoa agar tidak cair. Tiada daya upaya dan kekuatan melainkan dengan kekuasaanMu ya Allah!.

Anas-sikecil kesayangan semua. Mmmm... makin membesar dan lasak. Tubuh susut sedikit dari sebelumnya. Dua kali mendapat demam. Batuk dan selesema tidak terkecuali. Fahamnya berkepit dengan Emak. Ini satu lagi. Kerja rumah boleh tergendala gara-gara dia seorang. Apalagi bila kurang sihat. Merengek sahaja kerjanya. Aku lega bila kakak-kakaknya pulang sekolah. Dia berkawan dan leka. Pandai menonton TV. Minat pada iklan-iklan. Suka Upin dan Ipin. Faham dengan' Wonder Pets'. Begitu juga 'Finley the Fire Engine' dan 'Chugginton'. TV dah jadi kawan biasa kanak-kanak kini. Terdapat anak buah suamiku yang tidak berganjak menonton satu filem animasi. Gemar mengulang-ngulang cerita yang sama. Untuk emaknya. Itu menjadikan kemudahan untuk melaksanakan kerja rumah. Melekakan anak-anak untuk mudah membuat kerja rumah. Anas belum lagi ke tahap itu. Dia hanya berkejar (dengan walkler) pada masa-masa tertentu. Baru mencecah 30%. Asyik mencari Emak. Bimbang ditinggal Emak. Semuanya Emak. Dalam pantang dulu- dipanggil anak emak. Mahu emak sahaja memegangnya- Tak mahu yang lain. Gigi Anas masuk ke-4 batang yang jelas. Dua lagi samar-samar. Jika semua jelas 4 atas, 2 bawah. Baru mendapat selera makan semula-setelah hampir seminggu kerap menolak makanan. Hampir sebelas bulan usianya. Rasa cepat masa berlalu. Masih teringat-ingat saat dia di dalam kandungan. Nah! Insyaallah bakal mencecah setahun di bulan hadapan. Mak mendoakan kebaikan buatmu Anas.

Dah melarat pukul 1 pagi. Aku benar-benar perlu berhenti. Esok anak-anak akan ke sekolah. Rutin biasa. Inilah aku dan kehidupanku. Namun menghampiri 40an, membawa aku berfikir-fikir dan aku merangka-rangka dalam pemikiran. Mudah-mudahan diberi kekuatan dan keupayaan melaksanakannya.............Amiiiiin.

1.15am@16/02/11









Tiada ulasan:

Catat Ulasan