Jumaat, 25 Februari 2011

OH! MAHER ZAIN

Sewaktu menjemput anak pulang dari asrama, terdengar di radio berita perihal Maher Zain. Mungkin bakal membuat album dalam bahasa Melayu. Minggu ini sahaja kerap mendengar cerita Maher Zain. Dijemput di radio. Dijemput di TV. Maklum, jika tidak silap konsert beliau hampir sangat bakal berlangsung. Promosilah. Berbalik pada album dalam bahasa Melayu Maher Zain. Tak silap pendengaran beliau mungkin akan berusahasama dengan pihak yang dipilihnya.

Rasanya ramai sudah pun mendengar nyanyian Insyaallah yang diMelayukan. Terasa janggal pada pertama kali aku mendengarnya. Antara faham dengan tidak pula. Eh! Bukan kerana apa. Bukan aku menduakan Bahasa ibunda. Dah terbiasa sangat yang versi Inggerisnya. Lagi pun yang pertama, itulah yang biasa dan lunak dijiwa. Mula-mula mendapat CDnya dulu, nyaris nak meletup CD player dalam kereta tu dibuatnya. Pergi, balik - Maher Zain. 'Non-stop.' Anak-anak, asal masuk kereta aje. "Abah, Maher Zain!". Masa tu abah pun baru dapat, baik aje layan. Mak belajar-belajarlah. Sekarang ni dah 'slow' sikit. Abah pun lebih gemar melayan Sinar FM. Nak buat macam mana. Mak dan anak-anak 'passanger' aje. Kalau ikut mak, mahu sahaja mendendangkan anak-anak dengan syarahan-syarahan Pak Ustaz. Nanti berasap pulak telinga yang lain. Dunia! dunia!...

Bercakap tentang lagu Insyaallah. Pada aku, lagu ni sebenarnya memang berupaya kuat mendorong dan memotivasikan. Beberapa kali juga (waktu rasa 'down' - bukan 'sindrom down' atau 'down sindrom'), lagu ini mampu membantu. Ia begitu meredakan. Membawa aku balik dari 'kekeliruan'. Pada aku suara si Maher Zain ni memang ada tarikan tersendiri. Disertakan dengan lirik-lirik mendalam walau ringkas, ia begitu membekas dalam hati. Sesuatu yang lahir dari hati, disampaikan dengan sepenuh hati, serasa pasti dapat menyentuh hati. Lebih dari itu menggenggam hati. Mendengarkan pula dia menyanyi dalam Bahasa Melayu - mudah juga menyebut perkataan dalam Bahasa Melayu. Banyak lagi lagu dia yang sedap didengar. 'Awaken' dan 'Hold My Hand' antara lain.

Selain itu aku juga tertarik dengan kisah yang diceritakan perihal si Maher Zain ni yang dahulunya lain (tersasar) dan kini dan berubah pada yang lebih baik. Katanya dahulu beliau jauh dari jalan Allah dan kini telah sedar dan berusaha memperbaiki diri. Dari situ perkongsiannya dilahirkan melalui lagu-lagu beliau untuk para peminat. Itu ceritanya. Untuk aku - aku suka lagunya dulu. Kemudian barulah ambil tahu serba- sikit latarbelakang. Sikit-sikit sudah lah. Aku kenal lagu dia pun, melalui anak sulung aku. Si bertuah yang seorang tu. Begitulah! Remaja suka Maher Zain, apakah mungkin kerana rupa? Suami orang dan bapa budak tu - boleh tahan!. Tak perlu puji lebih-lebih. Tak untung apa pun. Kalau dah buat dan jual lagu, juga menyanyi maknanya ada 'pakejlah'. Oklah.

Aku ada rasa kelakar sikit, masa dengar Maher Zain di Sinar FM. Masa tu KE, SY dan Khairil. Ada Mamat seorang tu tanya macam mana Maher Zain boleh 'convert'. Apa yang mendorong beliau. Aku pulak yang 'termalu'. Mamat tu tersilaplah. Dia ingat Maher Zain asalnya 'non-muslim'. Nasib baik juga DJ-DJ perbetulkan Mamat tu dengan berlapik. Tapi aku rasa segan. Kalau minat dan nak tanya soalan peribadi macam tu, kena buat kajian dulu. Pastikan. Tapi Maher Zain memang 'cool'. Dia relaks aje menjelaskan yang betul. Itulah lagi satu yang menarik tentang dia. Bersahaja. Tunggu sahaja apa yang bakal dibawa akan datang.

Eh! Aku henti dululah. anak aku nak tiusyen ni. Kena siap-siap. Kena buat apa yang patut le.... Tuuut...


6.50pm@25/02/11




Tiada ulasan:

Catat Ulasan