Selasa, 6 September 2011

ALHAMDULILLAH MASIH ADA BAHAGIA AIDILFITRI 2011.


Hari Raya Aidilfitri. Aku makin berumur. Anak-anak makin dewasa. Abah dah lama pergi menghadap Ilahi. Pusara Mak pun masih merah lagi. Dalam setahun ini beberapa kali berdepan dengan kematian. Ada yang mengatakan kematian itu penamat. Namun sebagai Muslim, kita arif bahawa kematian itu cuma penamat kehidupan fana' kita di dunia ini. Sebaliknya ia adalah suatu permulaan hidup di alam yang satu lagi. Alam disebelah sana. Alam yang hanya dimengerti bila nyawa terputus dari jasad. Alam barzakh. Boleh jadi ia adalah alam yang menjadi taman-taman ke pintu syurga mahu pun sebaliknya.....Allah Maha Tahu. Kematian itu menseimbangkan kehidupan.

Hari Raya Aidilfitri amat bermakna untuk anak-anak terutamanya. Mereka seronok menanti-nanti kedatangan Syawal, setelah bersusah payah berpuasa. Jadi mereka berhak untuk bergembira.Sebagai ibu-bapa kita berusaha memberi, agar mereka bergembira menerima. Mudah-mudahan masing-masing kembali kepada fitrah dalam erti kata sebenar.

Pagi terakhir Ramadan lalu, aku menikmatinya....Matahari mengintai...  

Rumah Opah, peninggalan Atuk di kampung. Maka berhimpunlah kami di sini....

Anas dan Kak Aisyah tunggu lemang...Cuaca berangin, sepoi-sepoi....  

Tukang sibuk ramai sangat....

Tahulah siapa yang suke bebenornyer....

Anas Imran tak ketinggalan...1st Raya. Sebelum ni dalam perut.. 

16 dari 19 cucu Allahyarham Tuk Junid dan Opah Puteh Yah. Anak-anak melaramkan baju sedondon jahitan Mak. Namun Mak sulam ikut warna pilihan masing-masing, untuk tak nampak terlalu kosong. Sepakat anak dara ni mahukan selendang. Seorang dapat 2 helai. Kurung moden pilihan 2011. Simple jer...Sesuai dengan jiwa.

Opah dan cucu-cucunya....Dari 19 hanya 3 lelaki. Cucu sulung lelaki dari Kak Ngah, 17 tahun, Haziq montel 6 tahun dan Anas masuk 1 tahun 6 bulan. Membenarkan fenomena akhir zaman, bahawa lelaki semacam species yang hampir pupus. Oleh itu jadilah lelaki yang baik dan mampu memimpin diri dan keluarga. Amiinn...

Family Foto Aidilfitri 2011. Disuruh bersegera. Sampai lupa nak kenakan cermin mata. Patu lah kelabu ajer...Ada dua tona warna yang berlainan. Mak cuma pakai kebaya labuh yang sedia dijahit setahun lalu dan tak pernah dipakai lagi. Abah dan Anas dapat baju raya malam sebelumnya. Itu ler citernyer...Warna-warna Aidilfitri 2011. Syukran...



Tiada ulasan:

Catat Ulasan