Ahad, 3 April 2011

MAJLIS REVOLUSI PERNIAGAAN INTERNET IRFAN KHAIRI.

Aku dan Bella waktu 'break'. Sempat bergambar kenang-kenangan. Penampilan sulung kat blog sendiri atas dorongan Dr. IK. Hih! Hih! Hih!
Banyak kali aku berfikir apakah perlu dengan entri yang ini. Namun ini padaku suatu detik yang sukar untuk aku lepaskan begitu sahaja tanpa ada catatan mengenainya. Saat yang menarik dan ada kenangannya. Lantas aku teruskan. Andai ditangguhkan, dikhuatiri kemanisannya akan pudar. Betul tak? Atau, Make sense tak macam tu? Itu ayat favourite Dr Irfan Khairi.

Alhamdulillah! Pada 2-3hb yang baru lepas aku bepeluang ke Seminar Revolusi Perniagaan Internet Irfan Khairi. Selama  2 hari berturut-turut, begitu pantas masa berlalu. Seminar itu secara peribadi aku katakan berjaya. Aku dapat lihat semua peserta begitu meriah dan bersemangat. Masing-masing ke sana dengan alasan masing-masing. Namun satu alasan yang kami kongsikan bersama adalah mencari ilmu dalam perniagaan Internet. Tidak tersilap memilih Irfan Khairi sebagai Lecturer kami. Irfan yang telah lama berkecimpung dalam dunia perniagaan internet dan telah mengecap nikmat kejayaan dan melalui jatuh bangun itu memang terlihat ikhlas berkongsi resepi-resepi, rahsia-rahsia yang digabungkan sebagai teknik-teknik untuk diaplikasikan oleh peserta. Macam mana menilai ikhlas? Itu dari dalam hati dan jiwa masing-masing. Ilmu itu mohon pada Allah. Gerak hati minta pimpinanNya. Lebih dari itu, hati sendiri perlu diberi perhatian secukupnya. Perlu dirawat! Tanyalah Ustaz dan Tanyalah Ustazah. Hah itu program TV9. Kaki nonton bercakap...

Di sana berjumpa dengan berbagai golongan. Muda, pertengahan dan agak veteran juga tidak ketinggalan. Dewan penuh. Sambutan hangat. Masa pendaftaran hari pertama terpaksa dilanjutkan. Sekali lagi syukur dipertemukan dengan mereka yang boleh bersama-sama meneruskan aktiviti selama 2 hari itu. Kak Aja dan Bella. Indah mengenali kalian. Insyaallah akan cuba berhubungan dengan kalian berdua. Kebetulan Kak Naja dan Bella adalah dua orang dari sekolah Irfan. Kehadiran mereka ke situ secara percuma. Kata mereka.

Masa berlalu tidak terasa. Besar kemungkinan kerana pengacaranya yang aku beri 4.5 bintang. Lagi 0.5 bintang untuk ruang 'improvement'. Hah! Hah!. ABSHAIK(betui ka ejaaa?),  itulah panggilannya. Rupanya sekali pandang ala-ala orang bollywoood dan setengah kali pandang macam bang--(ada peserta yang mengusik dia sebegitu, di sana). Namun dia memang lawak giler. Nasib kami masih baik kerana keluar dari dewan dengan perut masih melekat di badan. Sedangkan selama dua hari tu tah tak terkira ‘pecah perut’ dibuatnya. Meleleh airmata. Masing-masing tak tertahan nak gelak.Lepas tu istighfar dan jangan lupa sunat taubat”. Saya tahu, dalam lawak juga mesti berkata benar. Itu sunnah Rasulullah juga.  Begitulah ayat  ABSHAIK. Beliau asal dari Singapura. Lawak spontan dan natural. Kami suka!. Itu juga satu punca peserta menjadi begitu 'reponsive' dan 'supportive'. Beliau menyelitkan mesej dalam setiap ‘game’ dan humornya. Nampak 'educated' dan 'business minded'nya. Kena dengan matalamat seminar tersebut. Beliau DJ Singapura. Sila Google kalau nak tahu lebih.
Kak Aja, wife Irfan dan baby 'mesra lensa' mereka. Cute kan!

Ini hanya catatan untuk mengenang kehadiran aku di seminar tersebut. Mengenang mereka yang dipertemukan Allah kepada aku. Jika ada peluang boleh cerita lebih masa hadapan. Kami juga dipertemukan oleh Irfan dengan keluarga tersayangnya. Isteri dan anak-anaknya ada pada hari penutup. 'Cute-cute 'betul anak mereka. Si kecil Baby Cinta mereka ‘mesra kamera’. Tak lekang senyum memandang lensa. Comel. 4 orang. 2 lelaki, 2 perempuan. Nampak lengkap family mereka. Bersama Kak Aja dan Bella jadi berani aku dan sempat beramah mesra dengan isteri dan anak-anaknya. Semua spontan juga. Aku sempat bersalaman dengan si isteri dan seperti kunjungan Majlis Hari Raya. Itu tajuk aku Majlis Revolusi dan Bukan Seminar. Sebenarnya ia 2 dalam 1. “Terimakasih sebab datang”. Itu dialog langsung dari isterinya. Benar sangkaan saya, 'behind a success of a man there will always be a woman'. And she seems a great woman. Itu kelihatan di sana.
Sempat juga bergambar ala emak-emak. Bila lagi yek?!

Saya pergi seminar ke, pergi teater komedi? Semua cerita di atas itu adalah selingan sahaja. Razzi Rahman dan band PAGI (dah dibetuikan!!) juga ada. Brother Razzi tu masih hebat lagi. suaranya masih rock!. Tapi dia Brother Love. Anda hairan? Itulah kejadian Allah. Dalam satu diri ada pelbagai sifat dan kelebihan. Tidak tertinggal kekurangan. Cuma perlu kepada kenalpasti dan pengasahan bakat ke arah kebaikan. Kekurangan pula perlu ke arah pembaikan. Oh! maaf saya tak akan bercerita isi kandungan atau seminar satu persatu. Itu  bukan tujuan saya di sini. Saya belum layak dan masih ‘dalam kandungan, trimester pertama’ dan itu kerja Irfan. Cuma saya katakan di sini, jika anda tercari-cari dan mahu ilmu perniagaan internet, saya tak segan mencadangkan Irfan Khairi. Saya cuma bercakap atas perjalanan 2 hari di sana dan sedikit mendengar pengalaman kawan-kawan. Akhirnya syukur kerana berpeluang menimba ilmu baru. Cabaran mendapat ilmu adalah perlaksanaan ilmu tersebut. sebab itu tidak mahu bercerita lebih tentang butiran seminar. Nota pun dalam proses kompilasi, tak boleh cerita lebih deh! Insyaallah ada izin Allah, akan dicoretkan di sini satu hari nanti. Mudah-mudahan. Saya sudahi di sini dengan kata-kata IRFAN AND THE CREW JUST MADE OUR 2 DAY(perlu 's' atau tidak! mmm tak kisahlah)......  Jangan jadi too perfectionist. Itu juga nasihat Irfan Khairi. Ingat!!!! Bear in mind.....

Posted on 4/4/2011

Tiada ulasan:

Catat Ulasan