Khamis, 7 April 2011

SIAPA MANUSIA BAIK TUUUU???

Semacam tak perasan (pantas benar), ketemu lagi dengan hari Jumaat. Penghulu Segala Hari. Bagus Bersalawat. Anjuran agama. Dikatakan juga hari terakhir alam ini – KIAMAT juga bakal jatuh pada hari Jumaat ini. Ini saya dasarkan atas yang pernah didengar dari ceramah-ceramah yang terlintas langsung ke kedua telinga ini. Harap ingatan saya dan deria dengar saya tidak tersilap mengingat dan mendengar. Maaf jika tersilap. Namun pasti kebenaran mutlak tentang Kiamat itu hanya dalam ilmu Allah yang Maha Memiliki. Apa yang dapat  saya dan kita lakukan hanya berhati-hati dan beringat. Berusaha mengingati diri dan persekitaran yang mahu kepadanya.

Ada orang kekadang macam 'sensitif' bila sebut perkara-perkara tentang Kiamat dan yang sewaktu dengannya. Mungkin terucap ayat seperti. “Oh! Such a pessimist person. Tak pandai nak enjoy life.” Itu juga saya telah fikirkan. Namun sebagai hanya insan kerdil yang lahir dan berdaftar sebagai warganegara Malaysia beragama Islam. Itulah saya. Inilah entri saya buat hari ini. Apa yang lemah itu dari saya dan yang baik itu sentiasa dari Allah yang Maha Sempurna. Buat saya, masih terus belajar dan seperti biasa cabaran mengutip ilmu adalah perlaksanaan terhadap ilmu tersebut. Berjaya atau kecundang itu belum pasti, bukan saya tentukan.  Hakikatnya semua orang mahu kebaikan dan kejayaan dalam hidup tidak sebaliknya.

Terlintas langsung pagi ini ke telinga saya, sesuatu yang menarik untuk saya kongsikan di hari penuh berkat ini. Sesuatu dari TV 9. ia promo kepada salah satu program agama di situ. Di pagi hari walau kelam kabut dengan suasana pagi, saya hidupkan sahaja TV tu. Walau tak tengok, saya boleh dengar. Bunyinya begini; MANUSIA YANG BAIK adalah dinilai dari 4 perkara iaitu PERCAKAPAN, PANDANGAN, GERAK DAN DIAM. Saya sendiri dalam mahu belajar lagi. Ini memberi saya idea. Saya tergerak untuk menghurai menurut fahaman saya. Harap tidak sonsang. Ajaran songsang tak dibenarkan di mana-mana. Jika tersilap, anda dialu-alukan tolong betulkan. Jika tersasar, peringatkan dan jika terkurang bolehlah ditambahkan. Sesama manusia, itu amat diharapkan. Saya perihalkan MANUSIA YANG BAIK dalam skop 4 perkara itu begini:

PERCAKAPAN
Selaku muslim (kuat rasa ini dari sumber hadis) kita digalakkan hanya bercakap yang baik-baik, molek-molek, indah-indah, positif-positif dan tidak yang sebaliknya. Betul dan saya amat setuju kerana saya pernah dengar ‘Law of Attraction’. Apa yang anda cakap mahu pun fikir tentang sesuatu atau seseorang itu, itulah yang anda terima. Magnatized thinking and words..... Apa yang ditarik??. Jika kita secara sengaja mahu pun tidak bercakap sesuatu yang negatif mengenai sesuatu atau seseorang pasti itu pula hasil berbalik pada kita. Seperti membaling ‘boomerang’. Jadi benar sangat Islam menganjurkan kita dengan percakapan yang baik-baik. Jika ada berpegang dengan prinsip ‘Mulut sahaja bisa@laser, hati baik’. Fikirlah untuk kali ke 2, 3….. Mungkin perlu baikpulih di situ.

PANDANGAN
Manusia yang baik adalah yang memandang dengan ‘pandangan iktibar’. Memang semua kita yang dapat melihat, pasti menggunakan mata. Untuk yang lebih bernasib baik ada tambah dua mata lagi. Ini lebih lagi kuasa melihat! Boleh tembus pandangannya. Itu hikmat berkaca mata. Lawak hambar!... Mata adalah anugerah amat berharga. Patut panjatkan syukur yang tak terhingga atas kebolehan melihat yang ada pada kita. Semuanya terang dan jelas dapat dilihat. Namun itu adalah pandangan luaran. 'Physical sight 'sahaja. Pandangan di sini lebih tertumpu dengan 'pandangan batin.' Pandangan yang datang dari dalam. Pandangan mata hati. Ingat hati yang duduk di dalam diri tu, bodoh-bodoh sahaja. Itulah pusat segala tindak-tanduk kita sebagai manusia. Jika dua biji mata dan bebolanya itu berfungsi dan amat indah dihias dengan segala eye shadow, celak, maskara mahu pun contact lense yang pelbagai warna, ia akan jadi sia-sia jika mata hati kita itu jadi atau kekal buta.

Kita tidak akan dapat menilai sesuatu yang dihadapkan pada kita (pandangan) dengan lurus. Mudah pula terkeluar dari landasan dan kita mungkin berbuat silap. Saya mohon dijauhkan. Ringkasnya jika kita memandang sesuatu kejadian dengan mata kasar (luaran) jangan lupa kaitkan dengan mata hati (nilai perasaan). Contoh melihat seorang yang buta. Ambil iktibar untuk syukur dengan kita yang sempurna pengelihatan. Lantas seterusnya dekati pemberi pengelihatan itu........Ini dapat melunakkan jiwa kita, kerana fitrah kejadian manusia sebenarnya memang ibarat kain putih. Kita tercoreng atau jadi comot pun kerana debu-debu perjalanan hidup itu sendiri. Mari saya dan anda renung-renungkan......

GERAK
'Moving is living'. Sesuatu yang tidak bergerak laksana mati. Gerakan kita yang membawa kita ke sana dan ke mari. Melalui pergerakan manusia berevolusi dan berrevolusi dan segalanya. Bermula dengan gerakan sperma ayah menuju ke telur ibu, itulah gerakan seorang khalifah yang berjaya lahir ke dunia. Itulah kita semua. Lihat bagaimana Allah menjadikan dan mengangkat darjat kita insan sebagai makhluk pemimpin di dunia. Masyaallah. Malaikat juga pernah ragu dengan kita, namun Allah mengingatkan bahawa Dia lebih ketahui perihal ciptaanNya. Lantas kita bertamaddun juga di Bumi ini sehingga kini. Ini nikmat Allah untuk manusia. Rahmat dan Rahimnya untuk sekalian alam.

Namun dalam gerakan sehari-hari seringkali kita alpa lagi cuai. Termasuk saya. Apa gerakan kita terlingkung dalam gerakan kehambaan atau tidak. Atau tidak ambil pusing. Bergerak sahajalah, dah resmi kita. Bangun pagi, bersiap untuk ke tempat kerja, yang ke sekolah ke sekolah, yang ke tempat kuliah, ke kuliah dan sebagainya. Apa kita mengenang Allah dalam setiap gerak kita. Soalan!... “Apa ke halnya? Takkan semua nak dibuat, sebut Allah! Allah! Aku ingat Allah, Ingat, Ingat.” Oh! Bukan itu maksudnya (yang saya faham). Islam is The Way of Life. Ia satu cara hidup. Cara hidup siapa lagi yang amat afdal dicontohi jika bukan insan tunjang teladan penuh kemuliaan sepanjang zaman, Rasulullah (s.a.w). Saya sedih bila menyebut namanya! Sedih… kerana terngiang-ngiang ungkapannya Ummati!...Ummati!... Sayangnya beliau pada kita, namun kita kini… Amat wajarlah kita rindu pada beliau. Bila rindu apa yang boleh buat ialah cuba tiru apa yang dia buat semasa hayatnya. Bila mahu keluar rumah. Doalah keluar rumah. Bila masuk rumah, doalah masuk rumah. Apa yang mampu dan terus tingkatkan kemampuan bersumberkan kemampuan yang sedia ada.

DIAM
 Saya pun dah rasa nak diam nih! Panjang benar tulisan ni. Saya tulis spontan (tapi save dalam word dulu). Takut anak ada gangguan… Mak belajar blogging…. Beginilah. Tapi mahu saya habiskan apa yang telah saya mulakan. DIAM yang baik adalah diam sambil mengingati Allah. Boleh nak ingat  yang lain, tapi sentiasalah kaitkan dan dahulukanlah dengan ingati Allah. Contohnya kalau ingat dekat kekasih, ingatlah kekasih itu pun Allah yang ketemukan kepada kita. Jika tidak lalu depan rumah selalu pun tak minat (rasa itu dari Allah) atau tak timbul rasa suka pun. Jadi jodoh, pertemuan, ajal dan maut itu datangnya dari Allah. Ini samalah yang dikatakan ZIKIR itu. Zikir itu boleh jadi dalam duduk, berdiri, bergerak, berbaring. Dalam setiap gerak. Ini semacam terkait dengan GERAK di atas. Betullah tu. Manusia ni kalau tak gerak, pasti diam. GERAK lawannya DIAM. Lagi hukum pasangan. Namun Islam anjurkan manusia taqarrub(harap betul letak) tak kira dalam GERAK atau DIAM. Indah memang indah. Saya pun baru saja melihatnya, di sini bertemankan anda.

Syukur pada Allah. Siap juga. Segala yang baik dari Allah, segala yang lemah itu adalah kerana saya hanyalah insan kerdil lagi terlalu biasa....

Posted on 8/4/11

Tiada ulasan:

Catat Ulasan