Sabtu, 30 April 2011

PESTA BUKU ANTARABANGSA, PBAKL 2011-SERIKKAH AKAK??

30 April 2011. BUKU: DUNIA TANPA SEMPADAN. Cantik dan benar sungguh slogan Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur (PBAKL) 2011 yang telah dan masih akan berlangsung sehingga ke 1 Mei ini nanti. Ramai juga yang bercakap mengenainya dan ini menimbulkan keterujaan akak untuk pergi. Akak ni nak kata ulat buku, tak berani lak nak mengata diri sendiri ulat. Namun memang gemar pada buku. Bahkan pernah berazam kurangkan mahu membeli lagi, tapi, itu azam sambal belacan. Lagi pedas, lagi sedap, mahu lagi. Kini harus bawa sedar diri sikit, anak tengah kecil ni, masa agak dah agak kurang. Pandai-pandailah.

Siangnya, memandangkan hujung minggu, lepas minum pagi di BTR, akak empat beranak (along mahu tinggal, tapi memesan sebuah buku) dengan penuh semangat menuju ke PWTC dengan niat ke PBAKL. Dalam kepala dah tergambar, pasti membeli secara luar dugaan. Anak-anak masing-masing juga dah berhajat. Akak pergi dengan niat yang suci, harapan yang tinggi. Kami bertolak. Terlupa memakai jam dan menjeling jam di kereta, hampir tengahari. Akak sungguh tak menyangka, sungguh mencabar untuk sampai ke Pesta Buku ini. Maklumlah dah berbelas tahun tak ke sana. Rajinnya pergi sewaktu di sekolah menengah bersama-sama ‘best friend’. Oh! Zie (Rozita). Waktu tu famousnya, pada saya Khadijah Hashim dan A Samad Said. Selain buku-buku pelajaranlah.

Jalan sesak, kereta rapat-rapat. Nak ke parking pun sangat menduga, kelihatan panjangnya que. Maklum kami ni dah berkeluarga, anak kecil ni hangkut jugalah. Masih ‘breastfeed’. Semua ni dilakukan semata-mata nak mengimbau balik kemanisan ke pesta buku yang dolu-dolu. Selain nak memperkenalkan kepada anak-anak akan PBAKL. Ini gayanya berkeluarga. Bukan lagi bawa badan atau beg sekolah aje. Lenggang kangkung. Ni siap bawak stroller lagi. Awalnya dah dengar rungutan anak-anak ni, “Kenapalah susah sangat abah nak dapat parking ni”. Hati sendiri pun dah menggetus di dalam. Namun bertahan lagi. Controllah konon...

Akhirnya, setalah beberapa lama, parkinglah di bangunan Yaohan sebab parking di PWTC tu macam keretapi quenya. Mmm… dah berbelas tahun juga akak tak ke Yaohan tu. Kerapnya waktu remaja dululah. Pun dengan kengkawan dan tak terkecuali buah hati (Abah Anas). Setelah parking, punyalah kami berjalan merentas bangunan tu, dan laju akak singgah ke tandas dek tak tahan rasa nak terkucil Nescafe ais masa breakfast sedari tadi. Kemudian terus berjalan, kemudian melintas jalan dan menyusur tepian bangunan. Waduh! Waduh! just bayangkan tengah panas. Tapi oklah lagi. Fikirnya, dari hujan biarlah begitu. Stroller ditolak, Anas bergilir dukungnya Emak dan Abah. Dua orang lagi berjalan rapat. Bimbang keciciran. Akhirnya kami sampai didepan pintu utama.

Melangkah sahaja masuk, akak rasa semacam. Orang teramatlah ramainya. Bersesak. Berhimpit, terhimpit dan dihimpit. Akak dan krew mencuba untuk terus masuk. Berensot. Bak siput kami berjalan. Kot ingat didepan tu lega. Oh! Tidak.., tiada perubahan. Akak lihat muka dan leher Abah Anas dah banjir peluh. Celah bawah lengan akak sendiri dah terasa macam terbit matair. Luarbiasa sungguh rasanya Pesta Buku nih!. Akak tak nampak buku langsung. Oksigen pun rasa berkurangan. Akak bernafas sedut karbon dioksida aje. rasanya. Sesak, semak dan macam nak pitam pun ada. Stroller dah jadi masalah. Rasa tersilap aje membawanya. Tak menduga begitu jadinya. Walau asalnya khuatir Anas perlu untuk tidur. Suami menutup stroller. Dia cadangkan dia dan anak menunggu di luar dan akak meneruskan meredah lautan manusia di dalam tu - tunjuk sportinglah!. Oh tidak! Itu tak kena tempat. Akak tak sanggup dan melangkah ke luar bersama-sama…. Akhirnya kami keluar dan melupakan persoalan buku-bukuan kami.

Itulah kenyataan. Kami akhirnya berpatah balik. Tak sanggup meneruskan. Sempat juga kami bercakap-cakap tentang kejadian yang baru ditempuh. Saya katakana pada suami, orang ramai dan lebih 70% kelihatan remaja. Dari situ pula lebih 60% anak Melayu kita. Kelihatan ramai yang datang dengan geng-geng. They  come, look pretty and handsome. Minat betul nak membaca ni. Berapa ramai yang membeli, tak tahulah. Cuma  jelas kelihatan bersesak-sesak sahaja. Ramai yang berdiri-diri sahaja di luar tu. Ada yang duduk-duduk. Mereka banyak masa tak mengapalah. Mungkin mereka memang pakar bersituasi begitu.. Akak tidak. Dah terpaksa mengalah. Alang-alang hajat tak sampai keluar ajelah. Kami kembali ke bangunan Yaohan dan menghilangkan dahaga. Perut masih santak, sebab baru makan. Lepas tu keringkan peluh dengan aircond dan mengubat hati dengan ke Carrefour membeli barangan rumah mana yang habis.

Berbual-bual kembali apa yang telah dilalui, suami berpandangan peganjur acara pesta buku kurang bijak. Tak mengawal laluan trafik keluar masuk pengunjung. Di situ masuk, disitu keluar. Kenapa tak buat jalan one-way. At least tak sebegitu kalut. Nama Pesta Buku. Pengunjung yang datang pasti berniat nak membeli. Tujuan penjual pun pasti nak menjual. Pengunjung perlu space untuk berdiri, membelek buku dan membuat pilihan. Takkan main hambat aje. Kalau dah sebegitu keadaannya. Tak tahulah. Untuk para remaja dan mereka yang gemar berhimpit sesak, sesuailah!. Kekadang kita salah faham. Pengunjung ramai, maknanya berjaya. Namun benarkah? Itu sahaja kayu ukur kejayaan Pesta Buku. Keselesaan pengunjung bagaimana? Tahlah! Setelah apa yang dilalui, akak rela ke kedai buku ajelah. MPH dan Popular pun boleh dapat diskaun gak. Akak pemegang kad ahli Privilege Popular.  Beli alatulis pun ada diskaun, bukan sahaja buku. Inikah pengakhiran Pesta Buku untuk akak? Mungkin…… jika ia masih kekal sebagai Pesta Sesak. Terfikir, macam ni ke ke arah Pesta Buku Frankfurt, Jerman???......Kena tanya Dr. Azmi Shahri agaknya...(Insyaallah saya upload gambar kendian..)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan