Jumaat, 18 Januari 2013

CATATAN SATU RASA: KASUTKU UNTUK KAKIKU


Alhamdulillah...  ya Allah, aku panjatkan padaMu, selaku pengatur segala perkara. Takkan berlaku sesuatu tanpa kalam Kun Fayakun dariMu. Takkan terlaksana sesuatu hajat tanpa izin kata makbul dariMu. Hari ini aku diberi sedikit rasa gembira. Aku telah selamat menghadiri Bengkel Penulisan Dakwah Muslimah anjuran K-Fiqh. Jiwa terasa sedikit berperisa. Hari terasa lebih bermakna. Maklum untuk seorang yang 'status' seperti aku, ya seperti aku!, Tak ada apa menjadi punyaku. Hanya 'rasa itu' aku yang tahu. Rasa seperti inilah antara cara baik berhujung minggu lewat usia seperti aku. Balik mengutip yang terasa ada keciciran.

Pepatah Barat....To know someone feeling is to be in his or her shoes. Apa benar? Aku mahu lihat sepintas lalu. Untukku....Kasutku, saizku. Walau saiz aku mungkin sama dengan yang orang lain, namun kasut itu sahaja dapat mengenal kaki yang di sarung ke dalamnya. Lain orang lain kakinya, lain bentuknya. Memilih kasut sahaja tidak cuma hanya melihat pada saiznya. Perlu pula dilihat 'cutting' kasut dalam pilihan. Tidak semua saiz sama 'cutting' antara satu 'design' ke satu 'design' yang berbeza. Jadi, andai seseorang cuba memakai kasutku atau sebaliknya aku menyarung kasut orang lain, ada beberapa kebarangkalian. Boleh jadi longgar atau ketat. Andai pun rasa sepertinya muat, nescaya belum tentu ada 'keselesaan'. Biasanya selesa itu hanya pada yang biasa-biasa. Rutin. 'Rigid.' Namun setiap ada sisi terang, pasti tak tertinggal sisi gelapnya. Ini lumrah alam. Yin dan Yang. Rutin dan 'rigid' menjadikan selesa, lantas keselesaan berlebihan yang berlarutan ibarat bumi yang statik dan langit hanya kelabu mencipta tempurung 'comfort zone'. Zon ini adakalanya tak ternafi mampu melemaskan....Manusia!!! Tak pernah puas. Fitrah manusiawi. Mahunya selagi boleh. Apa begitukah aku? Hanya aku tahu........

Untuk memilih kasut sahaja berbalik pada bagaimana penciptaan kaki seseorang itu asalnya. Ada kaki yang melebar, kaki memanjang, kaki berjejari besar-besar pendek-pendek atau halus-halus panjang-panjang. Wah! Itu ragam manusia hanya pada kaki dan saiznya memilih kasut. Begitu juga akhirannya diterjah soal, "Kaki itu siapa yang membuat acunya?".....Tidak lari ke mana-mana aku, bertemu saja 'Maha Mencipta yang Membentuk dengan penuh kesempurnaan menurut apa perlunya untuk barang cipta tidak menurut mahunya barang ciptanya.' Allah! Maha Halus Engkau. Pencipta Makhluk dan Pengatur segala urusan dengan penuh teliti lagi halus. Aku redha dengan penciptaan bentuk kakiku. Kaki tidak silap. Menyalahkan bentuk kaki hanya seperti berunsur melawan Pencipta. Itu ada sabit perkara Tauhid. Mahu bermain-main??? Usah dimula. Bimbang menjebak kesasaran. Cuma mungkin aku amat perlu pergi kepada tahap menempah kasut untuk lebih keselesaan dan tidak hanya membeli apa yang ada di pasaran. Boleh begitu? In Sya Allah. La hawla wala quwwataillabillah.

Ya Rabb, bersyukur aku atas kehidupan@kaki yang kau kurniakan padaku. Namun, izin aku memperbaiki diriku (mendapatkan usaha untuk sepasang kasut yang lebih baik) kerana terlalu banyak kelemahan dan pengabaian yang telah aku lakukan. Utamanya hakMu ke atasku. Pimpin dan tunjukki aku, semoga masih ada kesempatan dan sinar menunggu aku di penghujung masaku di dunia dalam hitungMu untuk akhirat......

Catatan Rasa: 18/01/2013 ending@11.46pm.
(kesiankan blog dah > 1 bulan terabai....maaf blog!).

Tiada ulasan:

Catat Ulasan