Khamis, 16 April 2009

MEMBACALAH! - KNOWLEDGE IS POWER





Bicara tentang aktiviti membaca, kita semua tahu bahawa ia merupakan asas mendapatkan ilmu. Bertitik tolak dari peristiwa di Gua Hira’ yang telah diperkatakan pada entri lalu. Sekarang apa kata kita lihat pula adaptasi peristiwa itu pada 'reality' masa kini dalam hidup kita yang serba canggih dan penuh berteknologi. Jika waktu ini saya dan anda sedang selesa menghadap skrin desktop atau laptop, kita sebenarnya amat bertuah kerana dengan ilmulah kita mampu melakukannya. Jangan lupa masih terdapat mereka yang tidak tahu mengoperasi alatan ini. Kemahiran itu pula berperingkat; ada yang ‘execellent’ mahir, separa mahir, kurang mahir dan akhirnya tidak mahir.

Ilmu amat kuat kaitannya dengan sifat membaca. Masa sekolah rendah dulu kita kerapkali dengar –Membaca Jambatan Ilmu. Membaca, seperti dalam suratul Al-Alaq membuka kita dari kegelapan kepada cahaya. Ringkasnya, kita jadi tahu asal-usul kita (dari darah beku di rahim ibu – hasil pencatuman benih ayah dan ibu), siapa pencipta kita (Allah s.w.t), apa tanggungjawab kita (menyembah dan beribadat) dan ke mana hala tujuan kita (pastinya alam yang kekal - akhirat). Kita jadi tahu, cerdik, peka dan terangkat darjat (antara orang yang tahu dan tidak tahu – memang berbeza) dengan ilmu yang sebahagian besarnya datang dari kegiatan membaca. Oleh tu siapa yang memang suka membaca tu - teruskan!. Bagi yang tak berapa tu - fikirkan! Janganlah membaca kerana terpaksa tetapi lakukan dengan kerelaan. Percayalah! ilmu baik itu penuh behikmah.

Orang Putih menyebut ‘Knowledge Is Power’. Tepat dan semestinya. Mungkinkah susulan dari peradaban Islam juga yang telah dapat membawa mereka sampai berkata sebegitu. Melalui ilmu manusia memahami dan cuba menakluk dunia. Masyarakat Barat memang dikagumi dari segi kegigihan menimba ilmu dan mengeksplotasi ilmu. Hasilnya adalah kita hidup dengan kecanggihan dan penuh kemudahan - lihat saja aspek teknologi yang berkembang. Internet, telefon bimbit terkini, kamera perakam detik yang menghasilkan gambar seperti di atas sehingga mampu di 'upload' (mahu pun saya terkial-kial melakukannya kerana tak pernah buat sebelum ni) dan bermacam lagi. Syukur Alhamdulillah!. Sedangkan saya terfikir, sebenarnya sejarah perkembangan Islam (penurunan wahyu 1) itu sendiri adalah dasar penyebaran ilmu (dakwah) dan segala pengetahuan dari zaman Rasulullah sehingga diwarisi oleh para ulamak juga cerdik pandai masa kini. Atas dasar ilmu, manusia dapat melayari kehidupan dan mencari kesejahteraan duniawi mahupun ukhrawi. Jadi, adalah wajar kita mengagumi Tamaddun dan Peradaban Islam sebelum ke Barat.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan