Jumaat, 20 Mei 2011

5 ENTRI BEST DI DENAIHATI.COM

Assalamualaikum!

Pertama kali dengan entri sebegini. Aku anggap, ini bukan entri biasa. Pengalaman pertama aku. Ikut-ikutan? Mungkin!. Tapi sesungguhnya ini bukan tanpa tujuan. Biar aku sendiri dengannya. Kalau yang terbaca ingin meneka. Silakan... Mudah-mudahan teka yang baik-baik sahaja. Ini dikatakan peraduan. Ramai yang kelihatan mencuba. Akujuga  mencuba  demi satu pembelajaran dan pengalaman. Itu aku namakan usaha. Kebaikan tidak akan datang bergolek. Semoga ada kebaikannya. Selebihnya bukan dalam kawalan aku . Usaha dan tawakkal. Cuba dulu baru tahu.

Blog Ariffshah menganjurkan peraduan ini. Sebagai ‘acara tambahan’, dikehendaki memilih 5 entri terbaik Denaihati menurut perkiraan peserta. Aku pilih dari senarai yang tersedia di blog Ariff. Berikut adalah pilihan aku berserta alasan-alasan yang munasabah untuk aku:


1) http://denaihati.com/promosi-percuma-untuk-blog-baru-dan-lama


Dari tajuk itu saja terhidu seakan ada ‘huluran bantuan’ dari yang berpengalaman dalam usaha menerajui blog untuk mereka yang baru dalam dunia blog. Melihat perkataan’ promosi’ dan ‘percuma’ semacam magnet untuk tahu lebih. Jadi sesiapa yang semacam tercari-cari, itu sudah satu kebaikan. Terima sahaja.


2) http://denaihati.com/google-akan-padam-akaun-blogger-yang-tidak-menggunakan-akaun-google

‘Post’ di atas adalah berbentuk ‘sebaran maklumat’. Bagi sesiapa yang faham diri sebagai ‘orang baru’,  pemberitahuan dan penyebaran maklumat sepenting itu amat bermanfaat. Setidak-tidaknya bolehlah ambil apa-apa tindakan dan langkah yang patut. Itu satu perkongsian yang amat baik dan berguna. Pemberitahuan disertai dengan langkah mengatasi masalah. Itu amat berguna pada pembaca dan pengikut blog tersebut. Pembaca menjadi peka dengan sebarang perubahan.



3) http://denaihati.com/cara-nak-popularkan-blog

Ini bukan bertujuan gila glamour. ‘Popular’ itu untuk aku membawa istilah ‘penambah rasa’. Maksud asalnya mencari ramai pembaca. Apa itu dipanggil mencari ‘traffic’. Itulah istilah yang diberi. Jangan risau, tak perlu pada polis mengawal lalulintas. Lagi banyak ‘traffic’, lagi bagus. Begitulah. Kalau penulis buku mesti mahukan pembaca. Pada aku samalah juga. Bila menulis, berharap ada yang mahu serta sudi membaca. Baru ada rasa.


4) http://denaihati.com/bagaimana-kalau-saya-ingin-jadi-macam-awak

Hakikatnya, kita tidak boleh menjadi orang lain. Istimewa kejadian Tuhan, setiap makhluk itu unik dan berbeza-beza. Cuma jadi diri sendiri. Namun kita masih boleh menurut jejak langkah orang yang telah mencapai kemajuan atau kejayaan. Jika telah disediakan laluan, pilihan kita sama ada teruskan perjalanan atau sebaliknya. Jika terlebih kemampuan bolehlah memilih ‘membuka’ jalan baru. Keinginan itu datang bersebab. Hanya kudrat dan upaya serta bimbingan perlu untuk realisasi sesuatu.



5) http://denaihati.com/7 perkara-setiap-blogger-perlu-tahu

Perkara asas dalam melaksanakan sesuatu itu perlu. Itu mungkin jadi panduan dan langkah dasar untuk bergerak lebih ke hadapan. Membuat sesuatu secara terus meredah tidak salah. Kalau alatan pun ada ‘manual’ untuk dioperasi, blog juga begitu. Jadi belajar tentang panduan dan langkah, itu boleh mematangkan.

Setakat itu sahaja yang dapat aku ‘garapkan’ dalam kelam kabut, dan persembahkan tentang 5 artikel pilihan di Denaihati.com. Semoga yang membaca mendapat kefahaman. 

Wassalam.

2 ulasan:

  1. saya memang selalu ke blog denaihati. memang tak rugi lawat blog dia

    BalasPadam
  2. Ya memang tak rugi! Seperti namanya Denaihati. Denai itu seperti bekas mahu pun jejak. Jejak contoh dan teladan untuk maju jaya...Hati itu, besar peranannya untuk manusia....

    BalasPadam