Isnin, 23 Mei 2011

RESEPI SPAGHETTI MAKAN UNTUK TERUS HIDUP

Menyebut perihal makanan, mungkin hanya terbayang sesuatu untuk disuapkan ke dalam mulut. Menghilangkan kelaparan. Itu makan demi fizikal. Supaya tubuh terus mendapat khasiat dan zat. Bagi bayi tumbesaran amat penting untuk terus sihat dan sempurna pembesaran. Manusia perlu kekal sihat dan cergas untuk meneruskan kehidupan dan melayari penghidupan. Tanpa kesihatan, manusia hilang kemampuan aksi dan tindakan. Itu timbul kenyataan 'Harta benda atau kewangan tidak akan mampu membeli kesihatan'. Walau tidak dinafikan dengan harta benda boleh terus usaha untuk kekal sihat. Harta benda dan kewangan itu alat dan bukan penentu kesihatan.


Makan untuk jasmani demi terus hidup, makanan rohani???

Hari sama dia ini ke taman, petangnya dia bergerak lagi;

Macam sudah letih. Garu-garu mengantuk.

Berkunjung pula kami ke sini;

Add caption
Di sini;

Dapat lihat megah berkibar Jalur Gemilang 1Malaysia

Berlima kami menikmati ini. Sekadar memenuhi permintaan 'charles angels'. Mengidam lagaknya. ('dia' tidur lena kepenatan...);

Petang yang sempoi. Tiada hiasan. Minum? bawa saja kordial. 'Ready' ais dalam 'cooler' dan bancuh sarsi . Lengkap.

Akhirnya, bangun dia dan tak ketinggalan menonton aksi ini. Dia memang suka yang itu.

Berada di dunia yang dikatakan bulat. Bila ada segolongan yang sedang aman begini, ada juga yang sedang bersedih, terdekat anak-anak yatim Al Hidayah Al Takwa, Hulu Langat. Syukur atas nikmat masih bernyawa. Bak kata 'orang putih', Still living and kicking..........

Cerita lebih tentang yang dalam pinggan itu menurut resepi Ummi (Adik ke-3):
 SPAGHETTI RESEPI UMMI CP:

1) 2 labu bawang besar (yang kuning tu lagi ok), 4 ulas bawang putih di potong dan kisar hancur tanpa air. Kalau nak tumbuk, boleh saja. 

2) Tumiskan yang sudah sudah dikisar dengan minyak (ada juga yang guna planta margerin) yang secukupnya. Kemudian sudah naik wangi dimasukkan sedikit cili (boh atau kisar, mana-mana ok). Jika suka lebih pedas, lebihkan cili. Jangan sampai tak termakan sudah. Kacau hingga cili garing.

3) Masukkan daging kisar (saya  guna yang sekilo - yang brand macam P. Ramli). Pastikan daging ini tidak berketul-ketul dan telah terurai sepenuhnya. Ini demi mudah menggaul. Masuk sedikit sahaja air supaya tidak kontang. Kacau seketika sehingga daging tak mentah lagi. Lihat warnanya.

4) Masukkan 'spaghetti pasta sauce'. Saya guna jenis Kaki Pergi - Bolognese (baca orang putih). Dua botol. Untuk lebih pekat dan puas makan. Sos ini memang sediakala rasa sedikit manis.  Tak perlu gula. Saya  pilih yang sudah sedia ada cendawan.

5) Tambahkan juga tomato puri (dijual dalam tin kecil) jika ingin lebih rasa masam. Ikut kesukaan.

6) Tambahkan air (sebanyak separuh tin tomato puri). Usah terlebih. Kuah nanti terlalu cair.

7) Tambahan, saya potong dua 'meatball'. Ikut berapa banyak anda hendak. Jika rajin tambah juga isi ketam,(masuk akhir-bila hampir nak padam api, sebab lembut - khuatiri hancur) cendawan tin (potong dua). Jangan terbazir sudah. Tambah garam dan jika mahu serbuk perasa, secukup rasa.

8) Api sederhana dan kerap kacau. Kena masak kuah ini betul-betul. Kacau selalu supaya tidak hangit. kacau sehingga pekat. Pastikan daging itu tidak terasa mentah, semua rasa sebati. Ada masamnya, ada sedikit pedas, sedikit manis manis. Cukup masinnya. Meatball pasti sudah masak betul. Tutup api.

9) Celurkan spaghetti. Didih air, campur sedikit minyak masak (tak melekat). Masuk spaghetti bila air mendidih dan ikut masa ditetapkan. Kurang lebih 15 minit untuk jenis saya gunakan Anak Remo. 

Toskan dan alirkan sebentar dengan air paip ke bekas tos dan ketepikan. Boleh hidang...Mungkin anda punya berbeza.... Nama pun resepi...



Tiada ulasan:

Catat Ulasan