Jumaat, 20 Mei 2011

PUJI BLOG ARIFSHAH TAHAP GABAN!!!

Assalamualaikum!

Satu lagi 'acara tambahan'. Sebagai melengkapkan apa yang dimulai. Peraduan di blog Ariffshah. Katanya, mahu entri PUJI TAHAP GABAN. Tak pasti menepati ke tidak entri aku ini. ‘Try’ sajalah. Kalau tak dapat GABAN, ULTRAMAN boleh juga harapnya. Aku kena ‘speed’ siapkan. Ikut masa Malaysia, sekarang masih lagi 20/05/2011. Menulis ni biasanya tidaklah payah sangat. Buat masa ini. Akan datang belum pasti. Tapi ‘uploading’ di internet itu, kekadang sampai boleh menyambil buat perkara lain juga.

Nak puji mesti bersebab. Aku usahakan mencari sebab-sebabnya. Ini juga mungkin sebab untuk selalu menyinggah baca blog beliau. Aku kenal blog Ariffshah dari Denaihati. Biasanya kalau kita melawat atau terlawat sesuatu blog, pasti ada sebab kita nak pergi lagi. Ini antaranya:

Macam biasa blog itu sendiri ‘presentable’. Bersih, tersusun. Adalah sikit-sikit iklan. Jadi bila ke situ, membacanya menjadi mudah. Boleh pilih perihal maklumat yang dikehendaki.  Dikatakan dia banyak ‘tips’ untuk berblog. Pandai tentang SEO. Ada menang peraduan dan ‘popular’. Aku ada juga selongkar maklumat-maklumat yang aku nak tahu. Itu tentang blog.

Arifshah seorang anak muda dan masih seorang pelajar. Berada di perantauan. Jadi dia perantaulah. Hidup di tempat orang pasti tidak sama dengan di negara sendiri. Dia pasti ada pengalaman yang berlainan dan tersendiri. Aku memandang ‘dunia pelajar’ itu sebagai babak indah dalam kehidupan. Tambahan belajar di Malaysia tidak sama dengan di luar negara. Membaca blog Arifshah, membawa kita mengetahui serba sedikit pengalaman hidup dia di negara luar. Kemahuan dia berkongsi pengetahuan dan cerita itulah satu kelebihan juga. Dia juga mampu bercerita pelbagai topik. Tidak statik.

Membaca tulisan Arifshah, aku rasa mudah dan santai. Bahasa ringan, ringkas dan tepat. Kerap memakai gantinama pertama, ‘aku’. Itu pada aku menunjukkan dia memang telus bercerita. Aku selesa membaca kerana merasa seolah dialog itu terus dari mulut tukang cakap. Itu pandangan aku.

Akhir sekali (aik dah akhir dah!) aku katakan bahawa Arifshah dan blog dia ini macam ada ‘aura’. Aku jadi faham, ‘aura’ itu penting juga. Itu boleh buat orang rasa ingin baca atau tidak, ingin ‘respond’ atau tidak, ingin komen atau tidak. Itu satu lagi kelebihan yang ada pada dia. Pemberian Tuhan itu harap tak disiakan. ‘ Aura’ kuat dan hebat, menarik ramai ‘fans’. Itu pandangan aku yang seadanya. Tepat 11.30pm waktu Malaysia. aku henti dulu. Tamat apa yang aku mulakan.

Wassalam.

4 ulasan:

  1. good luck. Sya pun ada join juga. baru siap entri puji Ariff ni.

    BalasPadam
  2. Sya Isya...

    Sama kepada anda. Semoga sama-sama ada manfaatnya.

    BalasPadam
  3. good luck. saya tak sempat join.huhuhu

    BalasPadam
  4. Itu saja-saja, cubaan. Tak mahu mengharap...

    BalasPadam