Jumaat, 11 Mac 2011

DALAM SEHARIKU JUGA AIZAT DAN YUNA

Lega rasanya dah selamat sampai ke rumah. Memandu dalam cuaca hujan renyai-renyai dengan mata yang rasa pejam-pejam celik, timbul juga kebimbangan. Tambahan membawa bersama si kecil yang dijaga si kuat makan dibelakang. Aisyah berkeras tidak mahu ke sekolah Kebangsaan atas alasan sudah habis periksa. Alasannya tidak Cikgu tidak akan mengajar. Sibuk menyemak kertas peperiksaan. Saya mengalah. Ada benarnya. Memang selalu begitu (tak belajar selepas periksa- buat kerja masing-masing).

Kebas-kebas, sengal di belakang badan masih ada. Ubat belum habis dimakan. Inilah kehidupan sihat atau sakit. Senang atau susah. Gembira atau sedih. Putaran Kehidupan. Bila anak meminta tolong, susah juga hendak menolak. Si sulung saya menelefon waktu tengahari meminta saya pergi bergegas ke 'sana'. Terkejut kerana panggilan sebelum ini mengatakan kami harus datang Sabtu petang. Mak ni tak ada lesen bawa roket. Kalau ada - macam roket mak sampai. Inilah Along. Cakapnya sekejap begitu dan sekejap begini. Terdapat perubahan dalam jadual di sekolah. Aktiviti Perkampungan Ilmu (untuk murid-murid bakal menduduki peperiksaan utama) dipercepatkan bermula hari ini dan berakhir Isnin depan. Meminta saya menghantar sedikit pakaian tambahan, kudap-kudapan dan wang poket. Mak pun jadi 'minah despatch' sekejap.

Pergi dalam hujan. Dalam perjalanan pulang, saya menekan-nekan menukar sekejap Era, sekejap Sinar. Mencari-cari lagu yang mahu dilayan. Tahu-tahu kedengaran Aizat dengan lagu Sungai Lui. Gemersik suara Aizat ini memang ada uuuumph!. Bak teh Lipton (silap nih! BOH yang ada uummph. Gara-gara setia pada Lipton)) Berbicara tentang Aizat, mula saya kenali dia melalui lagu Hanya Kau Yang Mampu. Asalnya ingatkan itu dinyanyikan oleh penyanyi seberang. Saya mengaku saya ni tak pasang Astro (hingga kini-apa? ketinggalan? kolot? - Yalah tu). Jadi tak berapa peka tentang Akedemi Fantasia. Selalu dengar-dengar aje. Mendengarkan Sungai Lui memutar semula kenangan pada lagu Hanya Kau Yang Mampu. Masa tu Aizat 'semangat' lagi'. Sekarang berbeza. Saya suka dengan perkataan 'relung' dalam lagu tu. Entah kenapalah! Tanpa sebab.

Menekan-nekan lagi. Kedengaran pula gemersik Dan Sebenarnya dari Yuna. Oh! satu lagi lagu kenangan. Sudah lama saya tak dengar. Serasa lagu itu masih berbisa. Itulah gemersiknya suara kedua-dua penyanyi lelaki dan wanita tu. Muzik seolah-olah satu keperluan pada kita di sini. Itulah persekitaran kita. Muzik juga boleh melalaikan. Kena cari titik pertengahan. Berusaha mengambil yang sekadarnya. Kewujudan penyanyi menjadi-jadi. Pelbagai program realiti dirangka dan dilaksana demi melahirkan mereka. Berebut-rebut anak-anak muda pergi uji bakat. Ada yang tidak segan-silu menangis dihadapan umum dan dihadapan kamera bila gagal ujibakat. Kononnya perjuangan tak kesampaian. Saya kekadang pun naik meleleh 'air hidung'-bukan air mata, walau tak sedih melihat aksi mereka. Itu percatuan mereka.

Kini, untuk menjadi seorang penyanyi yang dapat menarik peminat, perlu lebih 'kreatif'. Walau namanya penyanyi, jangan harap menyanyi sahaja. Rasanya takakan ke mana. Lihat contoh Aizat, tak menang sebagai juara, namun berlari jauh meninggalkan rakan-rakan seperjuangan dari AF. Berbakat bermain gitar dan mencipta lagu menjadikan usahanya lebih ke hadapan dari yang lain. Sanggup mengambil risiko dan berdikari. Itu juga kelebihan Aizat. Terbaru, rujuk pula Ana Raffali. Dia Aizat versi wanita. They deserve it!. Itu juga percatuan mereka. Saya menikmati dan memerhati mana yang terperhati (ada ke perkataan ni?).

Eh! pukul 6 dah. Angah akan ke Tuisyen. Kelihatan masih leka, belum mahu mula bersiap. Mak kena 'jerkah' baru nak gerak. Kuat leka. Mak pun leka juga? Yalah tuu.... Kena pakai topeng singa dan takutkan dia. Tadi!..., terpaksa Mak jadi doktor waktu tengahari. Angah tersepak kaki meja sampai luka atas ibu jari kaki. Darah keluar banyak juga. Maklum luka ditengahari memang banyak keluar darah. Mak buat plaster sendiri. Bubuh 'facial cotton ball' yang dah diletak minyak gamat PETANI dan balut dengan 'selofan tape'. 'Emergency' dah. Dah jumpa topeng! Nak berlakon sikit......

6.15PM@11/03/11

Tiada ulasan:

Catat Ulasan