Rabu, 16 Mac 2011

MOHON AMPUN SELAGI ADA WAKTU! @ AL 'ASR

Apalah punya tajuk posting akak hari ni. Pepagi hari ni macam ngantuk lagi ke. Ngigau atas sejadah ke ni? Tak ngapelah akak ni bukanlah Ustazah mahu pun Cikgu Besar. Cikgu kecil pun bukan.' I'm just human'. Cuma terkenangkan Qalam dari Pemilik Alam Seantero ni, dalam Surah Al-'Asr (betul ke ni?, Cuba bukak sikit Quran tu. Natap ayat Quran ni berpahala menatap, kalau dengar pun ada bahagian lagi, lagi best kalau dibaca). Ini kes berat. Kuliah Subuh? Sekarang ni jam akak pukul 7.45 pagi. Lama habis dah subuh. Sahlah! Bukan kuliah Subuh. Ini sebenarnya pesanan untuk diri sendiri dan sesiapa yang tak sengaja terbaca juga yang ikhlas nak baca.

Surah Al-'Asr (MASA) tak panjang pun. Ciput sangat ayatnya. 3 ayat aje. Semudah 'I LOVE U'. Kalau pada kekasih tak sesudah dengan ucapan sebegitu, ya@tidak? Akak yang bukan sesiapa ni tak pandai nak mentafsirkan ayat ini. Buka ajelah Tafsir Quran, kalau nak detailnya. Tapi apa yang ditulis di sini hanyalah pemahaman dari insan yang perlu banyak lagi belajar. 'Nobody is perfect'. Allahlah yang 'Maha Perfect'. Ayat ini macam ayat SUMPAH gitu. Sebabnya ada perkataan SESUNGGUHNYA di awal ayat. Jadi ayat ini memang serius bangatlah! (Banyak na nonton telenovela Indonesia). Jadi mohlah kita korek-korek sikit perihal ayat ni.

Dinyatakan pada ayat ke-2 manusia berada dalam KERUGIAN. Oooooh! Ini yang akak tak mahu niee!. Akak nak UNTUNG. Sapelah nak rugi dalam hidup ni. Kalau berniaga pun nak untung jugakkan. Hah! akak dapat tahu yang KEHIDUPAN kita ni pun suatu 'business' juga. Business dengan Yang Maha Kaya. Allah siap beri modal lagi (jasad + roh) , ni kalau untung, KEUNTUNGANNYA KEKAL. Boleh bawa ke mana sahaja. Sehingga alam yang satu lagi (Hah! Percaya tak alam satu lagi-AKHIRAT)? Kalau tak percaya kena balik belajar RUKUN IMAN DAN ISLAM.

Memandangkan semua nak UNTUNG dan tak nak RUGI, kita melompatlah pada ayat ke 3. Di sini dimulakan ayat dengan perkataan KECUALI. Maknanya semua manusia ini hakikatnya dalam kerugian dan berkecualilah golongan-golongan yang dinyatakan ini. Iaitu mereka yang:

  1. BERIMAN (Ini pasak segala ibadah)
  2. MELAKUKAN AMAL SOLEH (ini segala macam tiang-tiang konkrit)
  3. NASIHAT-MENASIHATI ATAS KEBENARAN (Islam bukan Agama bohong-jauhi pembohongan)
  4. NASIHAT-MENASIHATI DENGAN KESABARAN (Sabar itu sahaja dikata 1/2 Iman- Akak pun selalu terkehel nih!).
Perkara yang dalam kurungan di atas, semua rekaan akak semata-mata. 'Direct' aje keluar dari kepala nih. Kalau ada kekurangan minta maaf ajelah. Setakat ni akak tak pandai nak rangka-rangka atau tengkorak-tengkorakkan 'entri'. Biasanya duduk dan taip terus. Untuk entri ni aje sekarang dah hampir 8.30pagi. Kiralah berapa lama akak ngadap mesin ni. Tolakkan dengan 15minit (nyusukan baby). Itu jugak yang akak suka, berkuliah macam ni. Boleh stop-stop. 'Flexible' betuii... . 'I love U Technology'.... Kena belajar banyak lagi. Ini juga kurniaan Tuhan. Betul tak?

Rasanya kena berundur dululah. Eh belum lagilah!. Tak sentuh pun bab Mohon Ampun tu. Karang katanya tak ada kena mengena tajuk dengan tulisan. Haru!

Setelah menghayati Surah Al'Asr di atas saya muhasabah diri ni dan ajak pembaca sekali (kalau mahu), mengenang sejauh mana kerugian kita dan keuntungan kita. Kita sendiri tahulah kan. Sendiri mahu ingat! (Kata Nabil). Lihat pula di luar sana tu. Bukan KULIHAT HIJAU (Zainal Abidin). Terbaru JEPUN DAN TSUNAMINYA. Itu semua diluar bidang kawalan kita. Itu kekuasaan Allah. Selaku Pemilik alam haknya untuk berkehendak sedemikian. Namun Allah bukan zalim sifatnya. Jika itu berlaku di Jepun, kita yang di Malaysia (tanah tumpah darahku-tengok darah pun takut, ayat aje lebih!) ini mesti bawa-bawa berfikir. Kita sibuk mengira angka yang terkorban. Mencari-cari gambar kejadian untuk ditatap dan melihat sejauh mana berita tersebut akan diperkatakan. Sampai bila diperkatakan? Jangan sampai kita terlupa bertanya dengan 4W(English sikit!). Who, Why, What, When(kalau kurang tambah sendiri).

  1. WHO: Siapa yang menjadikan bencana itu? Atas izin siapa ia terjadi? Siapa pegang 'remote control' untuk alam ini.
  2. WHY: Kenapa bencana itu turun. Setiap kejadian bersebab. Apa manusia ini tersilap dan perlu diingatkan? Allah bukan kejam. Pengasih lagi Penyayang sifatNya.
  3. WHAT: Apa iktibar yang kita boleh ambil. Selalu dalam Quran sebut. Yatafakarun...Yatafakkarun. Fikir... Fikir... Memanglah kena fikir. Kalau tidak rasa membazir aje kepala, otak dan akal tu.
  4. WHEN: Ini paling akak takut. BILA PULAKLAH MASA KITA????

Kita dah pernah rasa 'tempiasnya Tsunami'. Tak ingat dah tahun bila. Ramai rasa bergegarlah dan macam-macam pengalaman. Itu dah berlalu. Tapi (bukan nak menakutkan-sebab akak sendiri penakuter) kita mesti ingati diri kita dan orang sekeliling kita. Perkara kalau nak terjadi, tiadalah siapa dapat menghidu. Segala alat pengesan yang direkacipta tu pun ada kelemahannya. jadi pergolakan bencana alam dah menjadi-jadi sekarang. Tsunami (terbesar) yang sebelumnya itu akak anggap adalah 'pre-signal'. Dunia@bumi ini memberitahu kita yang dia sudah semakin tua. Dia sudah mula sakit-sakit. Jadi itulah Allah memberi peringatan. Peringatan adalah untuk orang-orang yang dikasihi. Ini sifat Allah- YA RAHIM............ So, ISTIGHFARLAH (MOHON AMPUN), dalam tidur dan dalam jaga. Mudah-mudahan digolongkan kita sebagai mendapat Pengampunan dan RahmatNya...


Waduh! Waduh! Melarat 9.00 pagi. Berhenti deh.....Sambung kemudian Bab Istighfar tu...


17/03/11






2 ulasan:

  1. I get it. Nice post. Maybe you should put shoutbox cause it ease for you reader give some view based on your post

    BalasPadam
  2. Insyaz Arj, thanks atas cadangan!

    BalasPadam