Khamis, 10 Mac 2011

HELLO! BERCAKAP DENGAN PUAN FADZILAH.

Petang tadi, semasa tinggal hanya berdua dengan si Anas, telefon bimbit berbunyi. Sangkaan saya panggilan anak sulung dari asrama. Mungkin ingin melaporkan berita terkini dirinya. Tersilap. Panggilan dari dari yang tak dikenali. Patutlah nombor terpapar di skrin itu janggal saja kelihatan. Suara wanita, "Boleh bercakap dengan Puan Fadzilah". Itu bahasa santun datang dari yang tak dikenali. saat mendengar perkataan Puan, sedar sudah saya, macam formal sahaja bunyinya. Mula membaca-baca, siapa si pemanggil. Saya menjawab, "Ya, bercakap!". Suara itu memperkenalkan diri dengan begitu pantas, sehingga tak sempat saya menangkapnya. Saya diamkan sahaja. Disusuli dengan soalan, "Puan kenal seseorang dari Selayang?" Lalu menyebut satu nama. Pastinya saya kenal. Ditambah pula dengan nama suami beliau. Itu rakan sama belajar di ITM. Masa membuat Diploma dahulu. Beliau saya panggil Kak..... Pernah tidur sekatil dan sebantal lagi. Namun sekarang hanya sesekali berhubung. Kali terakhir bersms mengenai pemergiannya dan suami mengerjakan Haji.

Wanita itu sebenarnya agen dari sebuah syarikat jualan. Saya yang sememangnya tidak begitu gemar dengan panggilan sedemikian, merasa keberatan. Mengaku mendapat nombor telefon dari rakan saya dan mengatakan ingin datang ke rumah untuk memberi servis percuma, sekaligus mempromosi barangan. Oh! Semudah itu. Saya diberitahu kononnya rakan saya telah membeli produk tersebut dan beliau mendapat kuota untuk 'perkara' yang ditawarkan kepada saya itu. Saya pantas sahaja membaca itu helah pemasaran. Sebelum ini pun pernah beberapa kali tersesat beberapa kali panggilan sedemikian. Namun kali ini agak berbeza kerana melibatkan pihak ketiga. Saya secara semulajadi berusaha mengakhiri perbualan. Saya menolak untuk menerima. Suara dihujung talian itu kedengaran agak kecewa. Mungkin menyangka bodoh untuk saya menolak sesuatu yang percuma. Untuk saya, saya cuma rasakan tidak perlu. Secara terhormat saya menamatkan perbualan.

Dalam dunia serba canggih kini, alat telekomunikasi memang menjadi sesuatu yang amat mustahak. Telefon bimbit yang serba canggih, membawa bersama-sama 'self-esteem' sipemakai. Nombor telefon kita juga mudah sahaja diketahui oleh sesiapa sahaja. Jika merujuk pada penggunaan internet pula, lagi seribu satu cerita. Semuanya hanya berada dihujung patukkan jari ke arah butang-butang di papan kekunci. Kini dengan Facebook, Twitter dan entah apa lagi; perhubungan dengan dunia luar melalui alam maya sungguh mudah. Namun setiap kejadian ada kekuatan(kebaikan) dan kelemahan(keburukan). Itu juga terpulang kepada pengguna itu sendiri. Tidak sedikit cerita, mengenai rumahtangga yang runtuh gara-gara Facebook. Gara-gara SMS cinta. anak dara lari ikut lelaki dan segalanya. Sampai besok cerita pun takkan habis. Itu semua memang agak tidak wajar bagi saya. Hakikatnya itu yang telah, masih dan tetap akan terjadi.

Sampai kini, sering anak-anak bertanya, " Mak tak buat Facebook ke?". Saya jawab, "Mak tak rasa lagi nak bukukan muka Mak". Kami senyum-senyum sama-sama. Itu seloroh saya. Sebenarnya, saya belum rasa perlu. Jika tak perlu, tunggu sehingga perlu. Untuk kini saya cuma suka pada Blog dulu. Itulah yang dihadap. Bila anak melihat Adillaharun. Lagi soalan. "Mak siapa Adillaharun tu?". Saya menjawab,"Maklah!". Biasa dengan panggilan Dila@Dilah dari mereka yang dekat, saya memilih Adilla dan Harun(asalnya Arun )itu adalah gelaran ibu 'transit' (berbangsa India Kristian) kepada Almarhum bapa saya semasa kecil dahulu. Semuanya spontan sahaja. Namun saya dah serasi.

Saya tidak secekap seperti orang lain dalam penggunaan internet ini. Saya bergerak dalam lingkungan dan kapasiti yang boleh sahaja. Mulanya saja suka-suka. Kini sudah terbiasa. Ia saya anggap sebagai satu tingkap. Melaluinya saya menjengah-jengah dunia luar. Bak kata Pak Cik iklan Astro, MACAM-MACAM ADA!....

11.55pm@10/03/11


Tiada ulasan:

Catat Ulasan