Isnin, 14 Mac 2011

ALLAHUAKBAR! ... AKU 'ACCIDENT'. SALAH SIAPA?

Jam di kereta menunjukkan kurang sepuluh minit pukul 9.00pagi. Aku berhenti menunggu 'timing' untuk memulas stering ke arah stesyen minyak di sebelah kanan. Jalan sudah kosong dari kereta. Cuma ada sebuah motosikal yang agak jauh dari kedudukanku, dibonceng bertentangan, dijalan lurus bersebelahan jalanku. Ini jalan dua hala. Sekonyong-konyongnya aku melihat dengan jelas pemboncengnya seolah telah hilang kawalan. Tubuhnya terhuyung-hayang bersama-sama motosikalnya dan dengan aksi bak pelakon lagak ngeri, terhempaslah tubuhnya tepat atas cermin hadapan kereta yang aku pandu. Kedepek!.... Oh! aku dah lupa 'sound effect' yang sebetulnya. Memang menakutkan.

Kereta aku berhentikan sebentar. Turun sekejap untuk melihat tahap kecederaan si pembonceng. Tak dinafikan dada aku berdegup kencang. Aku memang suspens giler. Aku bimbang dia cedera serius. Patah ke?, Pecah ke,? Luka teruk ke? Perlu ke hospital ke? Namun aku cuba kawal gemuruh. Beberapa pembonceng lelaki lain yang ada timbangrasa telah pun berhenti. Membantu mamat tu mengalihkan motosikalnya. Memeriksa kakinya. Ada cedera ke atau tidak. Aku mengajak dia ke klinik berhampiran. Dia diam seadanya. Masih menggigil perlahan dan mengurut-ngurut tangannya dan ada kelihatan sedikit luka dijarinya. Sedikit sahaja.

Aku lantas terus mengalihkan kereta ke arah stesen minyak dan masuk ke ATM. ( Itu pun tujuan asal aku. Mahu ke ATM Maybank. Mengeluarkan wang untuk bil telefon bimbit. Bercadang ke rumah adik (dah hampir dah!-memang tinggal berdekatan juga), untuk meminta suaminya memasukkan bayaran di Celcom berhampiran dengan pejabatnya. Sekaligus mahu menziarah emak aku yang sedang ada di sana). Kini, sudah pasti perlu wang lebih dalam keadaan begitu. Dari satu tujuan dah berjangkit pada dua tujuan. Kembali aku pada mamat motor tu. Aku bertanya padanya, apa mahunya untuk selesaikan keadaan. Bukan bererti aku akui aku yang bersalah terhadapnya. Cuma aku ada rasa kasihan dan simpati. Aku sempat juga menegur dia dan bertanya kenapa membonceng sambil mengepit rokok ditangan. Ini diketahui kerana rokoknya itu tersadai di atas bonet (hadapan) keretaku. Namun aku tak mahu memanjangkan. Melihat dia dalam kesakitan selepas beraksi bagai 'stuntman'. Motornya juga macam ada yang tak kena.

Dia lantas membuka mulut dan meminta secara baik agar aku dapat menanggung kos membaiki anak kunci motornya yang telah terlipat dan beberapa bahagian yang perlu demi selesa semula membonceng. Aku mengiakan aje. Tak sampai hati melihat mukanya yang sedang sakit dan kerunsingan itu. Sedangkan aku sendiri lagi risau. Janji nak ke rumah adik, dah tergendala. Anak aku bertiga di belakang. Semua dah' terkejal' dengan apa yang sedang terjadi.

Aku menurutnya ke sebuah kedai yang agak berhampiran. Asalnya mahu juga aku mengajaknya ke sebuah kedai yang suami biasa pergi. Kedai yang aku yakin boleh dipercayai, namun keadaan mamat tu macam tak mengizinkan aje. Aku turutkan dia aje. Katanya aku tak perlu bimbang. Dia tak berniat nak menipu aku. Aku percaya. Sekali lagi menilai orang melalui air muka dan 'tetingkapnya'. Aku 'Tawakkal tu alallah' aje.

Seingat aku ini kali ke-dua aku 'dilanggar'. Last time aku dilanggar oleh seorang budak sekolah agama (nak' fetch' anak) yang sedang bermain berlari-lari sambil menoleh kebelakang. Juga 'kedepek...", melekat. Melanggar aku dari arah cermin sebelah kiri hadapan. Aku memang perlahan sangat. Dah di kawasan sekolah, takkan nak laju, tambah sudah mahu membelok. Aku cukup risau masa tu. Pun sama ajak ke klinik, tapi tak mahu. Aku mahu hantar pulang, pun tak mahu. Hairan jugak. Habis rata mukanya aku periksa. Sampai lubang telinga dan hidung pun aku cek. Bukan apa takut sangat. Anak orang kan. Dia asyik kata, "Saya okay Makcik!". " Tak payah hantar saya balik". Tetap nak menunggu bas sekolahnya. Alkisah bila aku ceritakan pada Si Angah, tahulah aku dia sebaya dengan Angah. Menurut angah, budak tersebut terkenal dengan kenakalannya dan memang kuat main masa menunggu bas. Senang cerita, kuat 'melasak'lah orangnya. Mmmmm.... patutlah tak noleh-noleh kereta. Aku gabrah gilest waktu tu.... Tambah membawa perut. Ish.....haru. Sehari ke sehari aku tanyakan perkembangan budak tu dari angah. Aku dapat tahu dia macam biasa aje.

Itulah, kata orang MALANG TAK BERBAU. Memang kalau ada bau ala-ala bangkai gitu, kita senanglah nak buat. Ini perkara nak berlaku. Namun aku masih bersyukur kerana sempat membaca Doa Menaiki Kenderaan sebelumnya dan Bertawakkal dengan nama Allah. Ini sebolehnya aku ingatkan sebelum memandu. Selain itu, senaskah Surah-Yasin memang diselitkan dibahagian atas depan. Semacam petualah pulak. Entahlah. Nyawa itu lebih penting dari wang ringgit. Begitu juga kesihatan. Jadi, andai berlaku kemalangan, salah menyalah pun tiada guna(lihat situasi juga-siapa dan jenis bagaimana orang yang terlibat). Alhamdulillah aku sampai juga ke destinasi aku, walau lambat sedikit. Syukur semua dah selesai.

Sewaktu berbual-bual semula dengan anak-anak mengenai insiden tersebut, angah mengatakan, "Nasib baik Mak bawak kereta WNK ni aje, kalau bawak WTK tu, mengamuk abah!". Kah!3X. Peka sungguh anak-anak Mak ni. Saya katakan, saya tak mahir sangat dengan WTK tu. Sedap lagi memandu yang lama ni. Serasi. Walau gegarannya terasa lebih sedikit. Alhamdulillah kereta tak ada apa pun. Tapi usah hairan (ramai lagi kot yang begini), bila bercerita pada abahnya, yang pertama ditanya, "Habis.... kereta tu macam mane......??? Abah...oh abah....

2.20am 15/03/11

2 ulasan:

  1. Malang tak berbau orang kata kan... apa pon, kena selalu berhati2, dan tak lupa baca doa naik kenderaan dan doa kepada Allah moga Dia lindungi perjalanan kita dan jugak perjalanan orang lain...

    BalasPadam
  2. Yelah! Itulah yang selalu dirisaukan bila dalam kenderaan ni. Samada yang memandu atau tidak. Jika tidak silap kita, boleh jadi silap orang. Atau kedua-dua silap. Yang pasti silap tu dari kita, manusia yang selalu cuai ni(cakap untuk diri sendiri).

    However, thanks for your visit!

    BalasPadam