Ahad, 6 Mac 2011

PEGUAM SYARIE BUKAN ISLAM!???

Semalam, sempatlah membaca Harian Metro. Seperti biasa baca apa yang rasa nak dibaca. Maknanya taklah khatam. Ada yang kata akhbar Metro banyak berita sensasi. Pada saya biasalah. Kisah masyarakat. Mayarakat terbentuk dari pelbagai bangsa dan lapisan. Selagi ada yang boleh diketengahkan dan mahu dibaca, selagi itu kisah-kisah tersebut terus akan didedahkan di dada-dada akhbar. Itu juga salah satu cara manusia mengambil tahu hal antara satu sama lain.

Sesuatu menarik perhatian saya, di muka 38 ruangan Setempat. Berkisahkan penolakan Mahkamah Tinggi terhadap permohonan seseorang yang bernama .... (aku tak kenal Auntie ni!) bagi mencabar keputusan bahawa hanya peguam beragama Islam sahaja dibenarkan sebagai pengamal di Mahkamah Syariah Wilayah Persekutuan. Itu berdasarkan satu muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan bagi hal ehwal Islam yang bersidang pada 15 Disember tahun lalu. Telah diterangkan juga sebab-sebab kepada penolakan tersebut.

Peguam bepegang pada hujah tentang kelayakan anak guamnya itu yang dikatakan memiliki Diploma dalam Undang-Undang Syariah dan Amalan daripada UIAM pada 2004. Sebagai nasi tambah dibangkitkan juga bahawa Perlembagaan Persekutuan tidak menyatakan bahawa orang bukan Islam tidak boleh menjadi peguam syarie dan hanya orang Islam yang layak jadi peguam syarie. 17 Mac akan ditetapkan keputusan berhubung permohonan itu. Itulah kisahnya....

Aku tak tahu kenapa, berita tersebut membuat aku semacam terasak. Perasaan aku je ke? Jangan perasan sudah. Insyaallah tidak rasanya. Rasa macam berbahang pulak, walau tak duduk dekat bara. Aku tak faham betul dengan sesetengah manusia ni. Tak faham bahasa ke apa. Bahasa Malaysia kan ke Bahasa rasmi. Kalau dah ada kelulusan macam tu, mustahil tak reti bahasa. Atau buat-buat tak reti. Aku baca artikel dalam Harian Metro tu, baiklah punya susunan bahasa. Memang santun habis. Puaslah diterangkan tentang keperluan keimanan pada Allah dan sebagainya. Aku faham itu demi menjaga hati dan perasaan pihak terlibat. Menjaga keharmonian bermasyarakat majmuk. Wajarlah tu.

Inilah yang menggusarkan aku. Aku nyatakan rasa hati aku di sini. Aku sebenarnya tak kisahlah nak berslogankan 1Malaysia tu. Setiap pemerintah ada slogan dan cara tersendiri dalam kepimpinan mereka. Pasti mereka ingin yang molek-molek untuk rakyat dan negara tanah tumpah darahku ini. Aku ngerti dan faham. Tapi bila timbul permintaan-permintaan sebeginilah, aku ada rasa jengkel. Itukah 1Malaysia yang dalam tafsiran mereka. Sebagai seorang yang beragama Islam, aku banyak lagi yang kurang. Namun Islam adalah sendiri sesuatu yang suci lagi syumul. Jangan sesekali sesiapa cuba mencalarkannya. Sekali pun bersubahat ke arah itu. Bimbang ada padahnya. Maaf aku kena beritahu sikit. Haraplah pihak-pihak yang berkenaan mengambil tanggungjawab. Ada pesanan yang mengatakan 'sesuatu urusan jika diserahkan pada yang bukan ahli, bakal mengundang binasa'. Dalam hal ini, pada aku Diploma yang Auntie tu miliki tak cukup nak menjadikan dia ahli syarie. Hairan ya, minat bebenor dia dengan kes orang Islam ni. Ngape yek? Tolong fikir sikit. Untuk aku Islam sebagai agama rasmi mesti dihormati. Rasanya untuk Islam, Perlembagaannya tak semua bertulis atas kertas, macam Perlembagaan Persekutuan tu. Ada yang ghaibnya. Kalau dah kata tak boleh tu, tak bolehlah. Ini nak mencabar keputusanlah, nak semakanlah, nak cuba membatalkan keputusanlah, minta pengisytiharanlah. Aku macam dah naik geramlah pulak! Naik geram ye. Aku ulang. Bukan 'kaduk naik junjung'.

Aku rasa ramai lagi anak-anak orang Islam dan berketurunan Melayu yang ada kelayakan untuk menjadi Peguam Syarie. Biar sajalah depa yang pikul tanggungjawab fardhu kifayah tu. Kalau depa dah buat. Orang lain tak payah. Fokus kat lainlah pulak noooh... Banyak lagi benda yang 'interesting' ada kat luar sana tu. Tak perlu susahkan diri. Ini isu yang sensitif. Penyelesaiannya amat perlukan ketegasan dan berdasarkan kebenaran. Islam itu sesungguhnya cahaya bertunjangkan keimanan dan kepercayaan pada Allah dan Rasul. Syahadah......

11.30pm@06/03/11






3 ulasan:

  1. Salam kembali!

    Thanks kerana sudi menziarah. Entri tentang 'otak hanyir' itu menarik.

    BalasPadam
  2. Salam! Nurayunni, Aida Ryzal, Robiah El-Jawawi dan Najah Hijriah; terimakasih atas kunjungan.

    BalasPadam